Rekordní teplota v LHC

9. listopad 2010 | 06.00 |

quark gluon plasmUrychlovač částic LHC sice zatím nefunguje zcela tak, jak si fyzikové předsevzali, zato poslední dobou přináší zajímavé výsledky. V minulém týdnu vědci oznámili, že se jimi naplánované srážky svazků protonů vodíku pro tento rok podařilo uskutečnit. Nyní se od víkendu zabývají srážkami těžkých iontů olova a zajímavý výsledek nedal na sebe dlouho čekat. Podařilo se jim  dosáhnout  v pozemských podmínkách vskutku rekordní teploty.

Díky velkému počtu nukleonů, které jsou obsaženy v jádře olova, vzniká srážkami iontů olova mnohem více částic než při srážkách protonů. Při srážce se může uvolnit energie až 574 TeV což je natolik velká energie, že vzniká extrémně vysoká teplota a hustota. Experimentálními srážkami iontů olova se tak podařilo vyrobit kvark-gluonové plazma o teplotě 10 miliard Celsiových stupňů. Podle vyjádření vědců tak dosáhli dosud největší teploty a hustoty této "hmoty". Vědci se v urychlovači LHC pokoušejí napodobit podmínky, při kterých vznikala po velkém třesku prvotní forma hmoty. Zkoumáním tohoto kvark-gluonového plazmatu pátrají vědci o více informacích takzvané silné síly, která drží pohromadě atomová jádra.

Zdroj obrázku: http://hep.itp.tuwien.ac.at/ ipp/imagesphysics01/QGPdiagram.jpg