Polárka je pouze trojhvězda!

13. červen 2010 | 06.00 |

polárkaKterá je nejznámější hvězda na noční obloze pozorovatelná ze severní polokoule? Většina z vás řekne, že Polárka. Je pro nás bezpochyby velmi důležitá z hlediska určování světových stran v noci. Do míst, kde se nyní Polárka nachází, s odchylkou asi1 úhlový stupeň směřuje zemská osa. Vlivem precese se bude tato hodnota stále zmenšovat a minima dosáhne kolem roku 2100, poté se však severní nebeský pól bude vzdalovat a k Polárce se vrátí až za 25 800 let neboli za jeden platónský rok. Mnozí lidé si myslí, že Polárka je osamocená hvězda, tak jako naše Slunce. Ti vzdělanější ví, že Polárku tvoří pětice hvězd. Nové výzkumy této hvězdné skupiny přinesly překvapení pro obě tyto skupiny lidí - Polárka je systém trojice hvězd! Ve vesmíru existuje osamocených hvězd typu našeho Slunce opravdu málo. Většina hvězd žije ve skupinách

Předpokládalo se tedy, že pětihvězdný systém Polárky tvoří dvě hvězdy Polárka Aa (hmotnost 4,5 Slunce, září asi 5000x více než Slunce) a Polárka Ab (hmotnost 1,5 Slunce), které obíhají kolem sebe ve vzájemné vzdálenosti asi 15 AU (astronomických jednotek, což je vzdálenost od Slunce téměř k Uranu). Tuto dvojici obíhá ve stonásobně větší vzdálenosti Polárka B a součástí systému by měly být ještě další dvě "slabé" hvězdy s označením C a D.

Nyní se astronomové pomocí rentgenové družice Chandra rozhodli prověřit, zda Polárka C a D skutečně patří k rodině hvězd označovaných jako Polárka. Využili přitom znalosti, že málo hmotné mladé hvězdy jsou silnými zdroji rentgenového záření. Chandra je schopna najít hvězdy příliš slabé, nebo v malé vzdálenosti od sousedních hvězd, ovšem i hvězdy, které není možné pozorovat v normálním optickém dalekohledu. Vidí dokonce objekty o 5x menší hmotnosti než Slunce. Výsledky měření satelitu Chandra však astronomy překvapily. Na fotografii se v okolí dvojhvězdy Polárky A neobjevila vůbec žádná další hvězda, která by mohla být kandidátkou na post Polárky C nebo D.  Odtud usoudili, že hvězdy označované jako Polárka C a D, které pro svou malou jasnost sotva pozorujeme,  musí být mnohem dál, než jsme si původně mysleli a nejsou součástí hvězdného systému Polárky.