Objeven rekordní planetární systém ve vesmíru

28. srpen 2010 | 06.00 |

exoplanetsVědci z Evropské jižní observatoře (ESO) objevili ve vesmíru planetární systém s dosud největším počtem exoplanet obíhajících kolem centrální hvězdy. Pomocí spektrografu HARPS nainstalovaného v Chile je již u hvězdy HD 10180 potvrzen objev 5 exoplanet a další 2 menší exoplanety čekají na své potvrzení.  Pak by došlo k překročení rekordu, který dosud drží hvězda 55 Cancri se svými pěti exoplanetami.

Hvězda HD 10180 se nalézá ve vzdálenosti 127 světelných let od Země v souhvězdí malého vodního hada (Hydrus). Zatímco konkurenční projekt HATNet hledá exoplanety tzv. tranzitní fotometrií, kde se existence planety projevuje periodickým poklesem jasnosti hvězdy, zařízení HARPS zjišťuje planety podle úhlové rychlosti. Zjišťuje změny v pohybu samotné hvězdy, které jsou způsobeny gravitací obíhajících exoplanet. Pomocí tohoto zařízení vědci zjistili počet exoplanet, ale také jejich dráhy oběhu kolem hvězdy a jejich hmotnost. 5 planet o velikostech přibližně od 11 do 25 Zemí obíhá po přibližně kruhových drahách hvězdu o velikosti našeho Slunce. Perioda jejich oběhu se pohybuje od 6 do 600 dnů.

Podle dalších odchylek v měření se očekává potvrzení objevu dvou menších exoplanet. Jednou z nich je plynná exoplaneta o hmotnosti 0,2 Jupitera a oběžnou dobou šest let, druhou kamenná exoplaneta o hmotnosti pouze 1,4 Země. Ta však obíhá okolo mateřské hvězdy s velmi krátkou periodou - rok na této planetě by tak činil neskutečných 28 hodin.