Jak vznikl hrbol na dálnici?

19. červenec 2010 | 06.00 |

dálnice1Vedrem vznikají na dálnici doslova zpomalovací retardéry. Vysoké teploty způsobují nepříjemné situace na vozovkách jejichž příčinami jsou samozřejmě běžné fyzikální jevy. Například na dálnici D 5 mezi Prahou a Rozvadovem na 120. kilometru směrem na hlavní město se na vozovce vzedmul povrch vozovky až o 40 cm. Zděšeni byli zejména silničáři, které navíc po internetu bombardovali lidé s připomínkami o nekvalitně provedených a předražených stavbách dálnic. Inu když se něco u nás stane poprvé (a na tom to úseku dálnice po 13 letech od uvedení do provozu), hned se toho v okurkové sezóně chytí média a senzace českého rozměru je na světě.

V pondělí 12. července 2010 se v podvečer během dvou hodin vydul povrch dálnice na uvedeném úseku. Podle očitých svědků, kteří byli na místě v pondělí po 19. hodině, se povrch vozovky zvedal doslova před očima.  Problém vzniknul na rozhraní asfaltové a betonové části vozovky, protože beton se vlivem vysokých teplot rozpíná jinak než asfalt. Teplotní objemovou roztažností betonu se nadzvedly spodní betonové panely, které deformovaly asfaltový povrch. Mezi asfaltem a betonem se vytvořil 40 cm vysoký hrbol. V některých místech asfalt nevydržel a vznikly praskliny. Hrbol se sice dalším nočním ochlazením trochu zmenšila, ale povrch se začal lámat což  nedovolilo provoz na této části dálnice. Povrch vozovky byl totiž poškozen přes celou šířku tří jízdních pruhu v úseku za mostním tělesem.
Přejíždění hrbolu bylo nebezpečné i ve dvacetikilometrové rychlosti, proto byl úsek uzavřen. Řidiči nerespektující sníženou rychlost na hrbu skákali s auty do dálky. Poškodily se zde dva kamiony, když jednomu při doskočení prasklo čelní sklo, ve druhém se navíc poškodila nová auta, která převážel.
Při stavbách silnic se samozřejmě dodržují technologické normy, které počítají i se výrazně vyššími teplotami v letních měsících, nicméně dilatační spáry, které v těchto místech byly naprojektovány pro případné rozpínání silnice byly možná poddimenzovány. Nebo byly chybně zakotvené betonové podložní desky.
V současné době po odebrání vzorků se jejich vyhodnocením stanoví další postup opravy problematického úseku. Oprava zatím bude nejspíše provizorní a poté dojde podle výsledků laboratorního rozboru  na přeprojektování  části poškození,  aby časem mohla být definitivní oprava provedena.
Na zmiňovaném úseku tak sice  došlo k výraznému zvednutí vozovky, ke kterému ale dochází v menší míře i na jiných úsecích silnic. A dochází k tomu i na úsecích silnic například v Německu či Rakousku. Ve středomořských zemích se zřejmě silnice projektují kvůli zvýšeným teplotám jiným způsobem.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře