Používání bezpečnostních pásů

14. červenec 2010 | 06.00 |

pásJednou z podmínek pro zvýšení bezpečnosti pasažérů v dopravních prostředcích je používání bezpečnostních pásů. Při cestování autem se auto i cestující pohybují vzhledem k vozovce stejnou rychlostí. Při prudkém zabrždění však vlivem setrvačnosti setrvává nepřipoutané tělo v pohybu směrem dopředu a tomu právě brání bezpečnostní pás. S nápadem na používání bezpečnostního pásu přišel zřejmě už v 19. století  vynálezce George Cayley (1773 – 1857). V roce 1902 si jistý Walter Baker z Clevelandu zřejmě zachránil život, když se před pokusem o rychlostní rekord v elektromobilu přivázal k sedadlu koženým řemenem. V rychlosti přibližně 125 km/h nezvládl řízení a skončil s vozem v přemetech. Už v roce 1903 vynalezl Louis Renault 5bodový bezpečnostní pás, ze kterého automobilka Volvo vyvinula pás 3bodový.

Pak se začal před první světovou válkou prosazovat i v letadlech, kde se stal běžným doplňkem sedadla ve 30. letech 20. století. V roce 1956 patentovali bezpečnostní pás bratři Ligonové pro účely používání v autech značky Ford. V roce 1959 prosadila bezpečnostní pásy do standardní výbavy automobilka Volvo. První země, která určila bezpečnostní pás za povinnou součást výbavy automobilů byla Austrálie.

V Československu byla od 1. ledna 1967 zavedena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech aut vybavených povinně bezpečnostními pásy při jízdách mimo obec, od 1. ledna 1976 byla tato povinnost rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy a od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích.

Základní typ bezpečnostního pásu pracoval následovně. Při zapínání bezpečnostního pásu se pás odvíjí z válečku proti malému tlaku pružiny. Ta udržuje pás během jízdy napnutý, ale zároveň poskytuje možnost pasažérovi v případě potřeby se naklonit dopředu. Když za pás při vytahování prudce zatáhneme, spustí se zamykací mechanismus a pružinu zastaví. Povolením pásu se pružina a zámková páka uvolní.

V mechanismu samonabíjecího bezpečnostního pásu je kyvadlo, které při běžných podmínkách provozu visí svisle dolů. Pokud dojde k prudkému brždění automobilu, pak se kyvadlo zhoupne vlivem setrvačnosti dopředu a zámková páka ležící na kyvadle se uvolní. Páka spustí ozubenou tyčku se západkou a ta uzamkne hřídel, kolem které je pás navinutý.

Dnešní moderní upínací bezpečnostní pásy využívají při své činnosti místo pružiny i pyrotechnické nálože.  Asi za 15 ms po nárazu auta do překážky je pomocí pyrotechnické nálože nebo běžné pružiny uvedena do činnosti napínací funkce bezpečnostního pásu, který se tak přitáhne těsně k tělu připoutané osoby, aby při působení setrvačních sil neměla volný pohyb. Do 20 ms po nárazu začíná působit zádržný systém bezpečnostního pásu, který je na výstupu z krytu navíjecího zařízení zablokován a nedovolí tak jeho vysunutí utažením na zablokované cívce. Asi kolem 70 ms dochází k aktivaci funkce omezovače napětí v pásu snižující zatížení těla připoutané osoby, které může vyvolat poranění hlavy, krku a hrudního koše..

Dnešní zdokonalené bezpečnostní pásy s napínacím mechanismem, blokovacím zařízením a omezovačem síly přímo v pásu nejsou v době airbagů žádným přežitkem a nepotřebnou částí výbavy. Airbagy totiž zvyšují bezpečnost cestujících pouze za předpokladu, že je při havárii pásem připoután. Jinak může airbag nadělat více škody než užitku! Bezpečnostní pás zachránil život statisícům lidí a další miliony ochránil před těžkými zraněními. Dostal se tak  mezi osm nejdůležitějších vynálezů dvacátého století.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.5 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře