Sonda Rosetta nafotila planetku Lutetia

15. červenec 2010 | 06.00 |

LutetiaSonda Evropské vesmírné agentury  (ESA) zaslala na Zem první detailní snímky planetky Lutetia (čti lutecia) z 10. července 2010 ze vzdálenosti 3162 km od ní. Proletěla rychlostí 15 km/s kolem planetky vzdálené od Země asi 454 miliónů km během své cesty  ke kometě 67P/Churyumov-Gerasimenko. Ke kometě doletí až v roce 2014. V její blízkosti vypustí přistávací modul Philae o hmotnosti 100 kg s 8 přístroji, kterými bude povrch komety zkoumán. Planetka Lutecia byla objevena  Hermannem  Mayerem Salomonem Goldschmidtem  15. listopadu 1852 z balkónu jeho bytu v Paříži. Lutetia dostala své jméno podle latinského názvu Paříže.

Fotografie, které sonda Rosetta zaslala, patří mezi první detailní snímky této planetky. Pořídilo je zařízení OSIRIS (Optical, Spectroscopic and Infrared Remote Imaging System) a  zachycují četné krátery, kterými je povrch planetky pokrytý. Lutetia obíhá kolem Slunce jedenkrát za 3,8 roku po málo výstředné eliptické dráze s velkou poloosou 2,44 AU. Její tvar je velmi nepravidelný s rozměry asi 132 x 101 x 76 km. Hustota planetky se pohybuje okolo 5550 kg/m3, rotuje s periodou 8,17 hodiny. Gravitace na povrchu planetky je až 400x menší než na Zemi, kosmonauti by na ní mohli teoreticky skákat kilometrové skoky. Do vesmíru bychom se z planetky mohli dostat rychlostí kolem 180km/h, což představuje rozjetý závodní automobil. Vědci si doposud nejsou jisti, zda Lutetia je planetkou s převahou kovu či tzv. uhlíkatý chondrit. Nová pozorování to umožní zjistit na základě studia složení případné exosféry a na základě studia tepelné historie asteroidu a přítomnosti magnetických minerálů. To vše umožní zjistit stáří planetky a její typ.Vědci zatím předpokládají, že stáří planetky může být až 4,5 miliardy let.

Video na: http://www.youtube.com/watch?v=8-wFNrDMVus&feature=related