Exploze asteroidu v Indonésii

4. listopad 2009 | 06.00 |

Na naší planetě nejsme tak docela v bezpečí. I když nás hlídá nepřeberné množství špionážních družic, dalekohledů či radioteleskopů, stále jsme zranitelní. Sluneční soustavou se od jejího vzniku pohybuje velké množství kosmického smetí, které může způsobit i pořádnou katastrofu. Varování přicházejí z vesmíru vlastně neustále. Tím vážnějším posledním byla exploze asteroidu 8. října 2009, kdy jeden asteroid hlučně explodoval nad jižním Sulawesi v Indonésii. Protože se tato událost stala na "druhém konci světa" unikla tak trochu sdělovacím médiím u nás. Ale i pátračům z řad vědců.

Exploze tohoto asteroidu způsobila uvolnění energie ekvivaletní asi  50 000 tun TNT. To je mnohonásobně více než při výbuchu jaderné pumy v Hirošimě. Šlo bezpochyby o jednu z nejsilnějších explozí asteroidu, o nichž víme.Na zemském povrchu se však nic vážného nepřihodilo, neboť asteroid vybuchl ve výšce 15 až 20 km nad zemí. Infrazvukové vlny vyvolané explozí dorazily až do poloviny obvodu zeměkoule a byly zachyceny detektory pátrajícími po jaderných výbuších. Explozi na vlastní uši zaslechli někteří obyvatelé Indonésie a potvrdily ji i následné snímky oblohy, které odhalily kouřovou stopu po výbuchu. Podle vědců se jednalo asi o desetimetrový balvan.

Pikantní ovšem je, že až do okamžiku výbuchu nezachytil tento asteroid žádný náš teleskop. Jako by byly slepé. Naše znalosti o kosmických tělesech menších než 100 metrů jsou nedostatečné. O většině z nich zatím vůbec nevíme. Přitom už dvacetimetrové objekty mohou proletět atmosférou až na zemských povrch a napáchat zde nějaké škody. Vypátrání všech takových kamenů chystajících se narazit do Země je hodně zdlouhavé a taky neskutečně drahé. I kdyby se to ale povedlo, tak je otázka, co bychom s tím s našimi technologiemi mohli dělat. Hrozba asteroidů si přímo říká o intenzivní vědecké projekty, které by snad mohly vylepšit naší ostudnou situaci. Nikdo neví, jak moc času nám zbývá. Každému je jasné, že další balvan z vesmíru dříve či později přiletí. Otázkou je jenom kdy to bude, kam praští a jak ten balvan bude velký. Budeme na to připraveni?

Podle Stanislava Mihulky