Song o vesmírném teleskopu Spitzer

25. srpen 2010 | 06.00 |

Už  delší dobu jsme si zde nezazpívali. Inspirací nám bude song o dalším z kosmických přístrojů - Spitzerově vesmírném dalekohledu (Space Infrared Telescope Facility). Jde o největší infračervený teleskop, který byl vypuštěn 25. 8. 2003 do vesmíru. Dalekohled byl pojmenován podle amerického teoretického fyzika Lymana Spitzera, který jako první prosazoval myšlenku umisťovat dalekohledy do vesmíru. Slouží k pozorování objektů v infračerveném oboru elektromagnetického záření a za svou 7letou práci objevil či potvrdil mnoho zajímavého a důležitého.Potvrdil například teorii, že naše Galaxie - Mléčná dráha je spirální galaxií s příčkou a s pomocí 800 tisíc snímků vytvořil její fotografickou mozaiku.

Stavba Spitzerova vesmírného dalekohledu stála celkem 670 milionů amerických dolarů. K jeho vypuštění došlo v 25. srpna 2003 z Cape Canaveral Air Force Station za pomoci nosné rakety Delta II. Hlavní zrcadlo dalekohledu má průměr 85 cm, je vyrobeno z beryllia, jehož výhodou je velice malá tepelná vodivost při nízkých teplotách, a je ochlazováno na teplotu 5,5 K. Spitzer obíhá kolem Slunce po stejné oběžné dráze jako Země. Zemi následuje v závěsu v tzv. libračním bodu 2 (L2), ale vzdaluje se od ní asi o 0,1 AU za rok. Umístěním dalekohledu na oběžnou dráhu Slunce bylo možné využít technologie pasivního chlazení (solární štít), která snížila množství běžně používaného chladícího helia a rovněž finanční náklady.

V říjnu 2003 jím bylo pravděpodobně zachyceno světlo z nejstarších, doposud známých hvězd ve vesmíru z období asi 100 milionů let po velkém třesku.

V roce 2004 bylo oznámeno, že Spitzer objevil slabé a velice žhavé těleso, které se stalo kandidátem na nejmladší hvězdu, jaká kdy byla pozorována.

V  roce 2005 poprvé zaregistroval přímé světlo z exoplanet. Šlo o  HD 209458 b a TrES-1 nazývaných žhavé Jupitery.

V roce 2006 astronomové oznámili, že teleskopem našli mlhovinu tvaru dvojité spirály nacházející se asi 300 ly od supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy, která byla nazvána Double Helix.

V roce 2007 byla také úspěšně zmapována teplota atmosféry exoplanety HD 189733 b  vzdálené 63 světelných let od Země a byla tak získána první teplotní mapa atmosféry exoplanety.

V rámci projektu GLIMPSE bylo pořízeno celkem 444 000 fotografií ve čtyřech různých vlnových délkách. Bylo zkatalogizováno 72 miliónů hvězd, což pomohlo objasnit strukturu středu naší Galaxie.

Dne 10. července 2008 vyšla tisková zpráva oznamující objev  aktivního rodiště nových hvězd (tzv. Baby boom galaxy). Je to velice vzdálená galaxie, v níž vzniklo 4000 hvězd za jediný rok (v naší Galaxii pro srovnání vzniká ročně asi 10 hvězd

Spitzerův vesmírný dalekohled byl rovněž  nasazen s cílem potvrdit tuto hypotézu vesmírných diamantů nanometrových rozměrů.

Původně se délka pobytu dalekohledu Spitzer na oběžné dráze a jeho služba astronomům odhadovala jenom na 2,5 roku. Limitem je doba, než by se úplně vyčerpala zásoba chladicího helia. Podle výpočtů vědců se po vyčerpání helia konstrukce Spitzeru ohřeje na cca 30 K, přičemž bude stále možné provádět pozorování v kratších vlnových pásmech 3,6 a 4,5 mikrometrů. Předpokládá se, že mise skončí až v roce 2014.