Objev superhvězdy s největší známou hmotností

25. červenec 2010 | 06.00 |

R136a1

Vědcům z Evropské jižní observatoře (ESO) v Chile se pomocí Velkého teleskopu a prostřednictvím dat z Hubblova dalekohledu podařilo objevit skutečného hvězdného veleobra. Doposud největší známá hvězda Eta Carinae měla hmotnost "jen" 150 x větší než má Slunce.  Nyní ji svou odhadovanou  hmotností předčila hvězda s označením R136a1, která se nachází v sousední galaxii  - Velkém Magellanově mračnu ve hvězdokupě mladých, horkých a velikých hvězd. Její hmotnost se nyní odhaduje na 265 násobek hmotnosti našeho Slunce, ale předpokládá se, že hvězda měla v okamžiku svého stvoření hmotnost až 320x větší než Slunce.

Video na: http://www.youtube.com/watch?v=ckSI2420bKs

Takto obrovská supertěžká hvězda  přichází o svoji hmotu velmi rychle, během svého "krátkého" asi milion let dlouhého života přišla o 20% své hmotnosti. Přitom Slunce svítí  už 4,57 miliardy let a na energii dosud přeměnilo zhruba 0,03 % své hmotnosti. R136a1 je nyní odhadem někde ve středním hvězdném věku a podstupuje intenzivní odtučňovací kúru, když intenzivně spaluje svou hmotu a jeho záře je odhadem 10 miliónkrát jasnější než u Slunce, které by v případě svého přemístění do sluneční soustavy přezářila asi stejně, jako Slunce přezáří nyní Měsíc. Teplota na povrchu hvězdy dosahuje více než 40 000 °C.

I když má tato hvězda zřejmě největší hmotnost, není největší hvězdou co do velikosti. Tou je jiný gigant s průměrem 90x větším než Slunce, který na svou šílenou jízdu vesmírem rychlostí 400 000 km/h vyrazil z téže hvězdokupy.  R136a1 má svůj průměr pouze 30x větší než Slunce a její doba života je odhadována na 3 milióny let.

Odborníci, kteří se na výzkumu nepodíleli, upozornili, že vědci mohli hvězdu R136a1 zaměnit za několik velmi mladých hvězd spojených dohromady.