Od pistole k motorům

10. listopad 2010 | 06.00 |

Volta2Spalovací benzínové motory v automobilech potřebují k zapálení palivové směsi  elektrické zapalování. Běžně se o to postará elektrická svíčka. K objevu tohoto vynálezu dovedl lidstvo Alessandro Volta a to experimentem s pistolí.

Dlouhou dobu bylo známo, že při destilaci uhlí vzniká hořlavý plyn - svítiplyn, ale až kolem roku 1800 jej dokázal využít k osvětlení své lékárny holandský lékárník Minkelaers. Teprve   pak se začal svítiplyn vyrábět a sloužit k osvětlení v továrnách, na ulicích a v domech. V této době žil italský fyzik Alessandro Volta, který před vojáky v Napoleonově dělostřelecké akademii v Saint Cyru  předvedl využití plynové směsi v pistoli. Napadlo jej nahradit střelný prach  v pistoli jinou látkou. Do hlavně pistole přivedl trubičkou plyn, který nechal zapálit elektrickou jiskrou. Ta způsobila výbuch plynu a vystřelení kulky.

Voltůvovu myšlenku dovedl k cíli Isaac de Rivaz se svou dělovou hlavní, kde místo dělové koule vložil píst. Při výbuchu došlo k vymrštění pístu dopředu a jeho následnému zachycení ozubenou tyčí. Tak vznikl první plynový motor, který umístěný na voze, skončil havárií ve stromě.

LenoirPo něm přišel na řadu plynový motor poháněný směsí uhlovodíku se vzduchem, který objevil páter Eugen Barsanti. Ten se stal inspirací pro belgického číšníka Jeana Etienne Lenoira, který vyrobil první výbušný motor poháněný  svítiplynem a zapalovaný elektrickou jiskrou. Jeho motor sice nestačil svým výkonem a silou konkurenčním parním strojům, ale byl výrazně lehčí, menší, levnější a snadno přemisťovatelný. Nemuselo se v něm topit jako v parním kotli, stačilo jen připojit svítiplyn. Patent na tento motor obdržel 10. listopadu 1859. V roce 1860 začal stavět vůz s tímto motorem, který měl zásobu stlačeného plynu v nádrži. Po třech letech práce urazil se svým vozem během 3 hodin dráhu 18 km na trase Paříž-Joinville-le-Pont a zpátky. Kromě motorového vozu postavil Lenor i loď poháněnou plynovým motorem. Plány motoru od něj koupil německý vynálezce Otto, který podle něj vyrobil první čtyřtaktní spalovací motor.

Lenoir machine

Zdroje:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Alessandro-volta2.jpg

http://www.famousbelgians.net/picts/lenoirhippomobile1860.jpg

http://www.todayinsci.com/L/Lenoir_Etienne/LenoirEtienneThm.jpg

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.67 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře