Zmenšování Měsíce

21. srpen 2010 | 08.00 |

ryhyV nejnovějším vydání amerického vědeckého časopisu Science přichází tým odborníků z NASA se zjištěním, že se velikost naší přirozené družice zmenšuje. Nijak dramaticky. Za poslední miliardu let se totiž poloměr Měsíce zmenšil asi o 90 metrů. Změna velikosti ale není přímo pozorovatelná ze Země.  Na zmenšování Měsíce vědce upozornily zvláštní rýhy na Měsíci, které ukazují na seismickou aktivitu v kůře.

Rozborem stovek fotografií měsíčního povrchu nalezli vědci na povrchu Měsíce zvláštní rýhy, které se táhnou po povrchu jediné tektonické desky Měsíce. K tomu, že se povrch Měsíce pohybuje došli tak, že vyhodnotili stopy po dopadu meteoritů v místech, kde se nachází tyto rýhy. Rýhy se totiž po dopadu meteoritů evidentně posunuly a dokazují tak seismickou aktivitu. Vědci se domnívají, že zmenšování Měsíce pravděpodobně souvisí s jeho ochlazováním. Podobným způsobem zřejmě vznikaly mnohem větší rýhy na Merkuru.

Malý pohyb povrchu Měsíce byl zjištěn už při pozorováních astronautů během misí Apollo před 40 lety.