Messierův katalog

8. září 2010 | 06.00 |

messier

Vesmírné mlhavé objekty (mlhoviny, galaxie a hvězdokupy) jsou sepsány v seznamu, který je mezí astronomy označován jako Messierův katalog. Sestavil jej francouzský astronom Charles Messier. K sestavení tohoto katalogu jej přivedl objev mlhoviny, kterou pozoroval 12. září 1758 v souhvězdí Býka - dnes je to Krabí mlhovina. Jeho katalog však není výsledkem vyhledávání takových objektů a jejich systematického zapisování. Budete se divit, ale Messier místo mlhovin pátral spíše po kometách. A sepisoval objekty, se kterými by si mohl kometu splést. Dnes katalog čítá 110 objektů označovaných M1 až M110.

V době, kdy se Messier ve svých 21 letech stal po smrti svých rodičů pomocníkem astronoma Delisheho bylo známo sotva 50 komet. Sám Messier jich našel 15 nových a celkem pozoroval asi 50 různých komet. Objekty, které by si mohl zaměnit s kometou, začal označovat číslem podle pořadí jejich objevu. Tak získala Krabí mlhovina označení M1, kulová hvězdokupa ve vodnáři M2. Od roku 1764 zapisoval nalezené objekty usilovněji a během 7 měsíců jich nalezl 38. V roce 1771 předal k publikování první soupis objektů Akademii věd, aby jej publikovala. V roce 1781 čítal katalog 68 položek.

Mezitím se při hledání 2 nových komet v roce 1781 připletl k doplňování katalogu další pozorovatel komet - Pierre Méchain. Našel 30 nových mlhovinných objektů, které sdělil Messierovi. Ten v dodatku svého katalogu v roce 1781 přidal i 27 objektů objevených Méchainem a dopracoval se k číslu 103. Současnou podobu získal katalog až ve 20. století, kdy byl upřesněn a doplněn o poslední objekty.