Uhlíková forma tvrdší než diamant

12. listopad 2010 | 06.00 |

uhlikUhlík se v přírodě vyskytuje ve dvou základních modifikacích - jako grafit a jako diamant. Během posledních let však byly laboratorně připraveny další modifikace. Zajímavé jsou  sférické molekuly složené buď z pěti nebo šesti šestičlenných kruhů atomů uhlíku označované jako fullereny. Objev a studium této formy uhlíku přinesly v roce 1996 Nobelovu cenu Robertu F. Curlovi, Richardu E. Smalleymu a Haroldu W. Krotoovi. Z uhlíku pak začaly být uměle vyráběné nanotrubice. Jde o trubičky složené z atomů uhlíku o tloušťce pouhých několika nanometrů. A v neposlední řadě byl objeven nejpevnější materiál - grafen, který přinesl letos Nobelovu cenu Geimovi a Novoselovi. Tvoří jej rovinná síť vzájemně propojených atomů uhlíku uspořádaných do tvaru šestiúhelníků v jediné vrstvě. Jenomže vědci mají další představy o tom jak by mohly být ještě jinak uspořádány atomy uhlíku. Počítačovou simulací dokázali najít strukturu uhlíku, která je tvrdší než diamant.

bct uhlikFyzikové ze Stanfordu podrobili grafit tlaku až 170 GPa a přitom za běžné teploty pořizovali rentgenovou difrakcí snímky materiálu. Objevili tak už v roce 2003  průhledný materiál o větší tvrdosti než má diamant, ale neznali jeho strukturu. Vědcům z čínské univerzity v Nankai se nyní podařilo počítačovou simulací odhalit energeticky nejvýhodnější uspořádání atomů uhlíku.do čtveřic uspořádaných v rovině do čtverců.  Čtveřice atomů jsou pak propojeny s dalšími vrstvami takových čtverců dalšími krátkými vazbami. Tato forma uhlíku je  zatím označována bct-uhlík. Podle potvrzení japonských vědců se jedná o materiál, který je  dokonce o 17 % tvrdší než nejtvrdší přírodní nerost diamant.

Zdroje: http://uhlik.navajo.cz/uhlik-3.png