Jak se pes zbavuje vody

30. říjen 2010 | 06.00 |

Když vyleze pes z vody, snaží se svůj kožich co nejdříve vysušit. Prudkým třepáním své srsti se zbavuje vody. Dá se říct, že přitom využívá i prvního Newtonova zákona - zákona setrvačnosti. Při svém periodickém kmitání tělem vždy na malý okamžik zastaví svoji pohybující se srst, ale kapky vody v ní obsažené, setrvávají v pohybu a vyletí z ní ven. Tento princip ždímání srsti vlastně využívají i konstruktéři praček při ždímání prádla. A tak se na něj zaměřili i fyzikové z Georgia Institute of Technology v Atlantě v USA

Vědce zaujalo periodické kmitání srsti různých zvířat natolik, že pomocí analyzovaných videosekvencí doplněných rentgenovým záznamem pohybu, určovali frekvenci kmitání jednotlivých zvířat.  Zjistili, že čím je zvíře menší, tím se vrtí s vyšší frekvencí. Například u myší to byla hodnota 27 Hz (27 kmitů za sekundu), u psů se pohybovala hodnota frekvence kolem 4,6 Hz. Na videu je vidět jak je k srsti psa připevněná barevná tyčinka, která při analýze kmitání opisuje  sinusoidu, odkud frekvenci kmitání určovali.

Při uvolňování vody ze srsti se kromě odstředivé síly působící na kapky vody,  uplatňuje i povrchová síla kapaliny a efekty spojené s povrchovým napětím vody. Odstředivá síla působící na kapky vody závisí na jejich vzdálenosti v srsti od středu těla. Proto v matematickém vyjádření vědců je ideální frekvence kmitů srsti tím větší, čím menší je zvíře. Stanovení "rotačního" středu zvířete je však obtížné a tak se naměřené hodnoty poněkud lišily od hodnot vědci původně předpokládaných. Doufejme, že nám tento druh vědeckého výzkumu přinese i lepší technické aplikace v praxi.