Pozorování ISS

9. březen 2011 | 06.00 |

ISSOd začátku týdne se bavím večerním sledováním vesmírné stanice ISS. Podmínky jsou naprosto ideální: jasná obloha, Měsíc svým svitem ruší jen  minimálně neboť byl v sobotu v novu a teď dorůstá pomalu se zvětšujícím srpkem. ISS dosahuje v těchto dnech úžasné jasnosti na obloze - je zkrátka nepřehlédnutelná. Pohybuje se poměrně rychle po obloze ze západu směrem k východu a poznáte ji podle toho, že nebliká jako letící letadla. Pondělní a úterní podvečer byl výjimečný ještě něčím - spatřil jsem na vlastní oči americký raketoplán Discovery.

Byla to obrovská náhoda - vždyť raketoplán Discovery STS-133 se vydal na svou poslední vesmírnou pouť. Vzal si na ni dokonce robonauta.V pondělí 7. března 2011 se raketoplán od ISS odpoutal a byl dokonce vidět, jak letí asi 3° před ISS! Hvězdná velikost ISS se pohybovala dokonce kolem -2,4 magnitudy. Oba objekty proletěly na obloze kolem srpku Měsíce, severně od Jupiteru. V jednom okamžiku se raketoplán na obloze úžasně zableskl.

V úterý večer měla být ISS vidět ještě hůře než v pondělí - s magnitudou –0,9. Jaké bylo naše překvapení, když se v 19:17 objevila ISS nízko nad obzorem opět s raketoplánem, který tentokrát letěl ve větší vzdálenosti od stanice než v pondělí.

Mezinárodní vesmírná stanice (International Space Station - ISS) je nyní jedinou trvale obydlenou vesmírnou stanicí. Začala se budovat v roce 1998 Od 2. listopadu 2000, kdy na ji zabydlela první stálá posádka. ISS je trvale obydlena minimálně dvoučlennou posádkou, která se každých 6 měsíců obměňuje. Stanice je umístěna na nízké oběžné dráze Země ve výšce kolem 350 km s periodou oběhu 92 minut a rychlostí kolem 27 720 km/h.

Pokud bude přát počasí dnes, tak se vydejte navečer ISS pozorovat, stojí to za to. Na stránce http://www.exoplanety.cz/iss/ si zadejte nejbližší polohu města a zjistíte čas pozorování - stane se tak krátce po 18 hodině. Pokud nebude zataženo, čeká nás vesmírné představení, ve kterém bude ISS vystupovat s magnitudou větší než v úterý - 2,1.

Foto:  Petr Soukeník