Planetka Apophis může v roce 2036 ohrozit Zemi

13. únor 2011 | 09.40 |

V pátek 4. února 2011 minul naši planetu ve vzdálenosti 5 500 kilometrů  asteroid s označením 2011CQ1. Šlo o dosud nejtěsnější zaznamenaný přelet vesmírného kamene v blízkosti Země. Naštěstí tento objekt nemohl způsobit větší škody, protože jeho průměr byl kolem jednoho metru a takovéto těleso by shořelo v atmosféře. Naše Země si s tímto objektem docela pohrála, protože jej vychýlila z původní dráhy až o 60°. Podle New Scientist to byla nejostřeji řezaná zatáčka, kterou vědci při zkoumání těchto vesmírných objektů dosud zaznamenali. A mezitím se na scéně objevil asteroid Apophis, který s pravděpodobností  1 : 250 000 může 13. dubna 2036 zasáhnout Zemi.

Apophis je asteroid objevený 19. června 2004 na observatoři Kitt Peak v Arizoně. Tato planetka patří do Atenovy skupiny a nesla původní označení 2004 MN4. Po přesnějším určení její dráhy dostala v roce 2005 katalogové číslo a později jméno Apophis podle staroegyptského boha Apopa, mytologického hada představujícího chaos a ohrožujícího pouť slunečního kotouče boha Re.

Podle expertů NASA se o srážce může rozhodnout už 7 let před předpokládaným uveřejněným termínem. V dubnu 2029 má totiž dráhu tohoto 400 velkého asteroidu upravit zemská gravitace a nasměrovat jej později přímo k Zemi. Dopad takového tělesa na Zemi by mohl způsobit vážné problémy - od zničující vlny tsunami při dopadu do moře, až po zničení velké oblasti na pevnině.

Odborníci, kteří se potenciální srážkou začali zabývat, zatím veřejnost uklidňují. Přesto se lidstvo musí i na takové možnosti srážek s kosmickými objekty začít včas připravovat.