Úkazy na noční obloze v červnu

31. květen 2008 | 19.30 |

Mars

Letní slunovrat nastane 21. června ve 2 hodiny a 59 minut středoevropského letního času a začne astronomické léto. Od tohoto okamžiku se začne den opět zkracovat a noc prodlužovat. Pro všechny zájemce o pozorování noční oblohy to znamená, že takřka po celý červen nenastane astronomická noc. Slunce se vůbec nedostane tak hluboko pod obzor, aby astronomický soumrak v astronomickou noc vůbec přešel. V praxi to znamená, že obloha v noci nebude příliš tmavá a některé slabé mlhavé objekty na této relativně jasné obloze nebudou dobře pozorovatelné.

Přesto však na noční obloze uvidíme mnoho zajímavého:

Měsíc
3. června bude v novu a bude se tedy pohybovat po denní obloze poblíž Slunce. O sedm dní později však již bude zářit na západní večerní obloze v pozorovatelsky nejpříjemnějším postavení dorůstající první čtvrti. Ta nastane 10. června. 18. června si budeme moci vychutnat pohled na zářící koláč úplňku, provázejícího nás svým svitem po celou noc. A na konci měsíce si na ubývající srpek budeme muset počkat až na ráno. 26. června totiž nastane poslední čtvrť.

Mars, Saturn a Jupiter
Z planet budeme moci pozorovat Mars a Saturn na večerní obloze a Jupiter na obloze ranní. Saturn i Mars se pohybují v souhvězdí Lva. Mars je mezi jeho předními tlapami, Saturn je schován pod jeho plecemi. Obě planety jistě poznáme, patří totiž stále k těm jasnějším objektům oblohy. Na rozdíl od mihotavého třpytu hvězd září planety světlem klidnějším, Mars načervenalým, Saturn nažloutlým. Podobně můžeme od hvězd odlišit i nažloutle zářící planetu Jupiter, která patří k velmi jasným objektům červnové noční oblohy a nalezneme ji v souhvězdí Střelce.

Souhvězdí
Noční obloze již plně vládnou letní souhvězdí - Labuť, Orel, Lyra, Herkules a další. Nejjasnější hvězdy prvních třech jmenovaných - Deneb, Altair a Vega - tvoří navíc typicky letní seskupení hvězd zvané letní trojúhelník. Protože se jedná o jedny z nejjasnějších hvězd letní oblohy, bývají vidět již brzy po západu Slunce na soumračném nebi, nerušeny svitem okolních hvězd. Díky tomu během soumraku vytvářejí obrazec velkého trojúhelníku.
Velmi krásným souhvězdím je Orel, jakoby letící Mléčnou dráhou proti Labuti. Svým ocasem naopak míří do nejjasnějších a nejhustších částí Mléčné dráhy, které se nacházejí níže k obzoru v souhvězdí Střelce. Tímto směrem se díváme ke středu naší Galaxie.