Video přistání sondy PHOENIX na Marsu

1. červen 2008 | 12.15 |

Sonda Phoenix odstartovala loni v srpnu a přistála v neděli 25. 5. 2008 na Marsu. Přistávací manévr trval 7 minut a od přistání předchozích tří průzkumných sond se lišil absencí "airbagů", díky kterým sondy po planetě skákaly dokud se nezastavily. Místo toho Phoenix přistál po vzoru sond Viking před 32 lety.

55% všech lidských pokusů přistát na Marsu ztroskotalo. Mnoho neúspěchů připadlo na vrub sovětským pokusům, ale v roce 1999 tady NASA ztratila moderní sondu Mars Polar Lander.

Po průchodu horní vrstvou řídké atmosféry Marsu a zpomalení díky tření se oddělil tepelný štít a rychlost modulu snížil padák. Tisíc metrů nad povrchem se oddělil i padákový kryt a další zbrzdění na přistávací rychlost 8 km/h zařídily trysky.

Po usazení prachu zvířeného brzdnými motory Phoenix rozvinul solární panely a na Zemi už odeslal první fotografie. Jeho hlavním úkolem bude odebírání geologických vzorků a zkoumání ledu, který se nachází pod povrchem planety. Vědci si od něj slibují odpověď na otázku, zda podmínky na Marsu umožňují teoretické přežití mikroorganismů.

Podle odborníků má také prověřit, zda je na planetě dostatečné množství vody pro případné další lidské expedice.

Mise Phoenixu stála zhruba 420 milionů dolarů, na své cestě k Marsu musel překonat vzdálenost 711 milionů kilometrů. Phoenix je stacionární sondou, využívat bude robotickou ruku s kamerou a rypadlem.

Phoenix nese 7 vědeckých přístrojů, 3 kamery, zařízení pro sběr a analýzu odebraných vzorků půdy a meteorologickou stanici. Na palubě přistávacího modulu je také DVD z křemenných skel se vzkazem případným mimozemským civilizacím nebo mnohem pozdějším lidským generacím návštěvníků planety. Phoenix přistál ze všech sond nejseverněji, až za polárním kruhem. Právě zde jsou podmínky pro průzkum ledu ideální

Pokud nebudou na Marsu velké písečné bouře a nedojde k pokrytí solárních panelů v brzké době prachem, tak v provozu vydrží zhruba 90 marťanských dní (díky pomalejší rotaci Marsu trvá jeden takzvaný "sol" o 40 min déle než pozemský den). Poté na severu planety nastane polární noc a modul ztratí energii zajišťovanou solárními panely.

zdroj iDnes