Sondy STEREO přinesly trojrozměrný obraz Slunce

8. únor 2011 | 06.00 |

Když v roce 2006 plánovala NASA výpravu sond STEREO (Solar Terrestrial Relations Observatory)  ke Slunci, slibovala si od toho množství  získaných informací, které umožní zpřesnit předpovědi kosmického počasí. V současné době pracuje ve vesmíru hned několik družic, které studují Slunce i jeho projevy. Sledování kosmického počasí může předpovídat hrozící sluneční bouři a  včas varovat provozovatele energetických a komunikačních sítí i operátory družic. Význam předpovědí kosmického počasí vzroste zejména při pohybu kosmonautů v kosmických lodích i mimo ně ve vesmírném prostoru,  také pokud se lidé vrátí zpět na Měsíc či se dokonce vydají k Marsu. Nyní NASA zveřejnila díky sondám STEREO  první panoramatickou fotografii a trojrozměrný záběr celého povrchu Slunce.

Trojrozměrný obraz Slunce vzniká díky tomu, že je dvojice sond velikosti ledničky  STEREO A a STEREO B pozorují každá z jiné pozice v blízkosti Země.  Podobně je tomu i u člověka, který sleduje předměty každým okem z trochu jiné perspektivy. Získaná data družice posílají do pozemského centra, kde pak z nich vznikl prostorový obraz naší mateřské hvězdy. Dvojice družic Stereo podporuje další solární satelit SDO (Solar Dynamics Observatory).

Družice STEREO A jako "Ahead" (vpředu) nejprve obíhala kolem Slunce blíže než Země ale zároveň 22º před naší planetou. Jeden oběh po této dráze trval sondě 347 dnů. STEREO B, kde B značí "Behind" (vzadu), se naopak o 22º za Zemí zpožďovala a její oběžná dráha ležela dále od Slunce, které oběhla jednou za 387 dnů. Nakonec se obě družice dostaly do poloh na opačných stranách Slunce. Družice nyní obíhají Slunce po velmi podobné oběžné dráze jako Země, avšak jedna přibližně 45° před ní a druhá 45° za ní.

Výuková část projektu STEREO: http://stereo.gsfc.nasa.gov/classroom/classroom.shtml