Buď Marťanem!

26. listopad 2009 | 06.00 |

martianAstronomické vědecké projekty, které v současné době probíhají, jsou velmi náročné zejména na zpracování. Sondy a automatičtí roboti nás denodenně zásobují informacemi a daty, na která si vědci v nejbližší době zcela jistě nemohou udělat dostatek času. Podobně je tomu i v ostatních oborech - například v archeologii se nové vykopávky běžně nedělají, protože v archívech leží již desítky let nezpracované staré nálezy. A tak se zpracovává jen to nejzajímavější, co by mohlo v nejbližší době přinést nějaký užitek. Na pomoc vědcům se dnes mohou vydat i lidé, kteří se o uvedenou problematiku zajímají a třeba poskytnou k dispozici výkon svého počítače (projekty typu SETI home). Ovšem poslední projekt amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) může udělat výzkumníka z  každého, kdo se jen trochu zajímá o planetu Mars. NASA ve spolupráci s firmou Microsoft spustila interaktivní internetové stránky s názvem "Be a Martian!"

Na uvedených stránkách http://beamartian.jpl.nasa.gov/ můžete pátrat po zvláštnostech marsovského povrchu, počítat krátery a konat nejrůznější zajímavé činnosti, které by mohly být i k jistému užitku.

Vzdělávací projekt "Buď Marťanem! je snahou vědců zpopularizovat vědu především žákům a studentům všech typů škol. Průzkum Marsu má proto částečně charakter hry - svou aktivitou na stránkách budou uživatelé získávat body pro svého robotického avatara.

Zapojení velkého množství lidí do analýzy snímků však může přinést i skutečné vědecky zajímavé výsledky. "Projekt pouze nepoučuje veřejnost o Marsu, ale také umožňuje velkému množství lidí zapojit se do řešení problémů, které počítače samy vyřešit nedovedou," řekl Marc Mercuri z firmy Microsoft.

Nezbývá jen než si najít na zkoumání Marsu čas. Stránka však byla v uplynulých dnech tak vytížena, že nebyl čas na její podrobnější prozkoumání. Snad se vám povede získat marťanský pas a zabydlet se i na jiné planetě než je naše Země.