Co je to černá díra?

29. červen 2008 | 07.00 |

Celá životní dráha hvězdy závisí na její hmotnosti. Hmotnost určuje, jakou silou tlačí vnější vrstvy hvězdy na její nitro. Dokud probíhají jaderné reakce, je v nitru hvězdy tlak udržován vysokou teplotou. Když reakce ustanou, tlak v hvězdě se sníží a hvězda se začne vlastní gravitací smršťovat. Tím se znovu zahřívá, smršťování pokračujet ak dlouho, dokud se vysokou teplotou nezapálí další jaderné reakce nebo než má látka uvnitř hvězdy takovou hustotu, že je schopna odolat vysokým tlakům.

Pokud má hvězda po vyhoření všeho jaderného paliva ještě hmotnost větší než je dvojnásobek hmotnosti Slunce, pak se z ní stane černá díra. Hvězdu v jejím kolapsu nemůže nic zastavit. Její látka padá volným pádem blíž a blíž k sobě a narůstá do neomezených hustot. Gravitační pole na jejím povrchu je tak silné, že ani dokonce světlo nemůže z jejího povrchu uniknout. .Takový objekt pozorujeme nepřímo pomocí gravitačních účinků. Většinou lze černá díra odhalit tak, že proudy plynu padající k černé díře způsobují vznik rentgenova záření, které detekujeme.

Černé díry tušíme ve středech galaxií a v kvazarech.