Co vzniká třením pneumatik o vozovku?

8. březen 2011 | 06.00 |

gumaObrovský nárůst automobilové dopravy je příčinou zvýšených koncentrací emisí z výfuků v našem ovzduší. Kromě toho je naše okolí znečištěno prachem, který vzniká rovněž provozem automobilů. Jde o jemný prach vznikající  otěrem pneumatik o vozovku, prach z povrchu vozovek vzniklý vířením za autem, při brždění se otírají brzdová obložení, brzdové bubny, kotouče a brzdové destičky. Do našeho okolí se tak z automobilového provozu dostává velké množství velmi malých prachových částic a nebezpečných plynů.

Při samotném provozování pneumatik dochází vlivem opotřebování ke zmenšení hmotnosti pneumatiky až o 1,5 kg během její životnosti. Nevhodným rozjížděním a příliš prudkým bržděním dochází ke zvýšenému otěru pneumatiky o vozovku a vzniku charakteristických rozjezdových, smykových či brzdných stop (podle čeho by také policisté změřili brzdnou dráhu při nehodě?). To ale není všechno, převážná většina ztracené hmotnosti pneumatiky (ojetí) se otíráním přeměňuje do formy prachových částic o různé velikosti. S rostoucí rychlostí vozidla vzniká z pneumatik více částic a rychlost vozidla ovlivňuje též velikostní rozložení těchto částic.

Bylo zjištěno, že při ujetí 1 km dochází k otěru asi 100 mg pneumatiky u osobních automobilů, 50 mg u motocyklů, 200 až 700 mg u tahačů, autobusů a těžkých nákladních automobilů  a více než 1400 mg u kamionů.

Složení pneumatiky napovídá, jaké mikroskopické částice látek jsou pak v ovzduší obsaženy. Pneumatika je složena ze 40 % z přírodní pryže, 30 % butadien-styrenového kaučuku, 20 % butadienového kaučuku, 10 % butylkaučuku a halogenovaného butylkaučuku a 1 % zinku. Obsahuje i další kovy: arzén 0,8 mg/kg, hliník 81 – 420 mg/kg, kadmium 0,28- 5 mg/kg, kobalt 0,9 – 25 mg/kg, chróm 0,4 – 10 mg/kg, nikl 1-50 mg/kg, olovo 1 – 160 mg/kg.  Velký obsah zinku(až 10 000 mg/kg) v pneumatice (ve formě ZnO či ZnS) slouží k využití zinku jako snadného stopovače otěrů pneumatik. V pneumatikách se nachází i aromatický uhlovodík (benzo(a)pyren), který je karcinogenní a jehož koncentrace je v mikročásticích z pneumatik až 4 mg/kg.

Provozem automobilů dochází k obrušování a otěru brzdových destiček, brzdových kotoučů a brzdových bubnů. Brzdové obložení na 1 km je při otěru u osobních automobilů 10 až 20 mg u menších nákladních automobilů kolem 30 mg, pro těžké nákladní automobily asi 50 až 80 mg.

Tyto částice jsou zejména velmi nebezpečné pro své extrémně malé rozměry. Mikročástice pod 10 mikrometrů snadno pronikají do našich dýchacích cest a částice pod 2,5 mikrometru se snadno dostanou až do plicních sklípků, kde se mohou velmi snadno vstřebávat do krevního oběhu. Z pneumatik je od 10 až do 60% z celkového počtu vzniklých částic pod 10 mikrometrů. Tyto mikročástice pod 10 mikrometrů skládají ze 70 % z částic o velikosti pod 2,5 mikrometru, 10 % částic je pod 1 mikrometr a dokonce 8 % částic je menších než 100 nanometrů.

Zdroj: Jiří Bendl - Ekolist

http://www.zazzle.ca/tire_track_poster-228287356384945917

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.25 (4x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Co vzniká třením pneumatik o vozovku? lenka sk. 22. 08. 2012 - 13:23
RE: Co vzniká třením pneumatik o vozovku? pneumatiky 12. 03. 2013 - 16:26