Úkazy na noční obloze v červenci

7. červenec 2008 | 07.07 |

obloha

Červenec je ideální měsíc k pozorování krás nočního nebe.
Během července ukrojí noc dnu dalších 61 minut slunečního svitu.

Měsíc bude 10. července bude svítit jako písmenko "D" na večerní obloze v první čtvrti.
Dne 18. července je Měsíc v úplňku a 25. července budeme moci pozorovat Měsíc opět osvícený Sluncem pouze z polovičky, tentokrát však na obloze ranní ve tvaru písmene "C".
Na obloze nás na první pohled upoutá stříbřitý pás táhnoucí se oblohou od východu k západu. Jde o Mléčnou dráhu, ve skutečnosti rameno, nebo spíše průmět několika ramen naší domovské spirální Galaxie. My sami s naším Sluncem a celou jeho soustavou obýváme rameno sousedící a na tato se díváme trochu zdálky. A to tak zdálky, že pouhým okem nerozlišíme jednotlivé hvězdy ramena tvořící.
Asi nejkrásnější letní souhvězdí je rozsáhlé souhvězdí Labutě, majestátně plující vysoko nad našimi hlavami jasnými části Mléčné dráhy. Velmi zajímavým objektem je hvězda v hlavě Labutě, tvořící její "oko". Jmenuje se Albireo a ve skutečnosti se jedná o dvojhvězdu. To by nebylo až tak zajímavé, neboť dvojhvězd je na obloze velké množství, ale zajímavé je to, že i v relativně malém dalekohledu jsme schopni vidět jejich barvy. Při pozorování objektů noční oblohy je totiž úroveň osvětlení nebeskými objekty až na malé výjimky tak slabé, že nestačí aktivovat barevně citlivé receptory našeho oka a my vidíme prakticky černobíle. Tyto dvě hvězdičky, vzdálené od nás asi 380 světelných let, jsou však natolik jasné a barevně kontrastní, že můžeme jejich barvy poměrně spolehlivě pozorovat. Již malý dalekohled nám tuto hvězdu rozliší na dvě složky, tu jasnější zářící žlutě, druhou modře. Pokud uvidíme barvu spíše oranžovou a zelenou, nemusíme se bát. S hvězdami se nic nestalo, pouze naše oko si pohrálo s naším mozkem a díky přeci jen poněkud nedostatečnému osvětlení a velkému kontrastu nám ukazuje "trochu falešně".
Fotografie s popisem zachycuje tzv. "Letní trojúhelník". Tato trojice jasných hvězd letní oblohy je viditelná již velmi brzy po setmění a nerušena svitem slabších hvězd tak na zešeřelé obloze vytváří typický velký trojúhelník. Je tvořen hvězdami Deneb z Labutě, Altair z Orla a Vegou z Lyry.
O planety budeme v červenci trochu ochuzeni. Mars a Saturn jsou za soumraku již nízko nad obzorem, a tak se na ně můžeme dívat jen zvečera. Venuše a Merkur se nám budou skrývat v záři Slunce, a tak situaci bude zachraňovat pouze Jupiter, jehož viditelnost se z ranní oblohy rozšiřuje na stále větší část noci. Nalezneme jej v souhvězdí Střelce.