Merkur nám hubne

16. červenec 2008 | 07.00 |

Messenger

Po více než 30 letech Merkur znovu zkoumá z těsné blízkosti vědecká sonda Messenger. Data získaná během lednového průletu sondy 200 km nad povrchem nejmenší planety sluneční soustavy s určitostí potvrdila, že na Merkuru jsou činné sopky. To astronomové tušili už od mise sondy Mariner 10, která zde pracovala v letech 1974 až 1975. Tehdy se však povedlo zmapovat jen malou část povrchu.
Jednou z novinek je zjištění, že se Merkur postupně smršťuje. Zmenšování jeho objemu je sice velmi pomalé, ale přesto výraznější, než se dosud soudilo. Podle nejnovějších měření Merkur zmenšil svůj obvod o víc než jeden a půl kilometru.

Hubnutí planety lze vysvětlit chladnutím jejího jádra, nižší teplota vede ke smrštění vyskytující se ve všech typech geologických formací. Navíc se zdá, že jádro Merkuru je kapalné, podobně jako nitro naší Země.

Snímky z Messengeru potvrdily, že se kůra skutečně deformuje. Hubnutí Merkuru podle nich probíhá citelně vyšší rychlostí, než se dosud tušilo. Letos na podzim, při dalším průletu, pořídí Messenger snímky dalších 30% povrchu. Kamery sondy dokážou z oběžné dráhy Merkuru zachytit objekt o velikosti pouhých 18 metrů. Oproti Marineru 10 je to 90x lepší hodnota.
Sondu čeká ještě jedno setkání s Merkurem, které změní její dráhu tak, že se od roku 2011 stane první umělou družicí nejmenší planety sluneční soustavy.
V okolí Merkuru musí Messenger čelit extrémním podmínkám. Pro přístroje sondy je vražedná zejména velmi vysoká teplota. Pokud technika obstojí, dozvíme se o Merkuru mnoho dalších podrobností, protože většina informací o této "pidiplanetě" je téměř 35 let stará.