Bude Země pohlcena černou dírou?

9. červenec 2008 | 19.01 |

Animace pohlcení Země černou dírou je sice efektní, ale k ničemu takovému zcela jistě nedojde.

Blíží se start největšího urychlovače částic na světě LHC (Large Hadron Collider) Evropského střediska jaderného výzkumu (CERN). Mezi laickou veřejností objevily dohady o tom, že by při jeho provozu mohlo dojít k destrukci našeho světa. Podle vědců však Zemi žádné nebezpečí nehrozí. Kolují totiž fámy o vzniku miniaturních černých děr (skutečně se to předpokládá, ale černé díry by se měly vypařit ještě předtím, než by mohly začít škodit), které by měly pohltit naši planetu.
Ještě horší důsledky by prý mohla mít tvorba devastujících bublin nestabilního vakua, ohrožujících existenci vesmíru jako celku. Dokonce to došlo tak daleko, že bylo podáno několik žalob požadujících odložení zahájení provozu urychlovače či úplné zastavení prací.
Vzhledem k tomu, že LHC bude dosahovat v pozemských laboratořích dosud nevídaných energií (až 14 TeV), je pochopitelné, že se fyzici zabývají i možnými riziky, která jeho provoz bude představovat.
Proto experti CERNu zohlednili nejnovější teoretické a experimentální poznatky. Výsledek je jednoznačný – můžeme zase klidně spát, podle vědců žádné obavy nejsou na místě. Naší planetě nic nehrozí.
Vědci v tomto ohledu především upozorňují na skutečnost, že vesmír samotný je plný částic o mnohem vyšších energiích (až o několik řádů), které jím neustále křižují sem a tam a bombardují Zemi, planety, hvězdy i další kosmické útvary. Pokud by tedy naší Zemi skutečně hrozila nějaká katastrofa, zřejmě by ji postihla už dávno.