Jak poznáme, že se s námi Země otáčí?

20. červenec 2008 | 07.00 |

Uprostřed Rotundy nacházející se v Květné zahradě v Kroměříži (zapsána roku 1998 v památkách UNESCO) je kamenný stůl. Nad ním je zavěšeno na 25 m dlouhé struně 30 kg těžké matematické kyvadlo. Kyvadlo je uloženo v Kardanově závěsu a dole opatřeno hrotem, který při rozkyvu zapisuje dráhu svého pohybu do jemného písku. Kroměřížské kyvadlo je je kopií kyvadla, které v roce 1852 zavěsil v kopuli pařížského Pantheonu fyzik Foucalt, aby demonstroval otáčení zeměkoule kolem vlastní osy. V Kroměříži provedl Foucaltův pokus jako první u nás profesor kroměřížského gymnázia František Nábělek koncem 19. století. Kyvadlo bylo v provozu až do roku 1940, po válce bylo znovu instalováno. Pak ovšem rotunda dlouhou dobu nebyla přístupná veřejnosti a kyvadlo bylo znovu poškozeno. Teprve po roce 1974 bylo kyvadlo renovováno a uvedeno do provozu. Kromě Paříže, St. Petergurgu a Washingtonu tak má i Česká republika toto zajímavé kyvadlo.

Vysvětlení jevu: Rozkýváme-li totiž matematické kyvadlo na pólu ve směru k určité hvězdě, rovina kyvu se nemění a směr kyvu vzhledem ke hvězdám je stále stejný. Za jednu hodinu bychom poznali, že se Země pootočila o 15°. Na rovníku k takovému jevu nedochází, protože velikost výchylky je závislá na zeměpisné šířce místa na Zemi.

Na prvním videu je Foucaltovo kyvadlo z Pařížského Pantheonu a na dalším pak model kyvadla z vědeckého muzea v Columbu.