Bioluminiscence v moři

29. červenec 2008 | 07.00 |

Schopnost vydávat světlo v těchto hlubokomořských temnotách je pro živočichy velmi důležitá: funguje jako ochrana před nepřáteli v podobě světelných záblesků nebo vypuštění oblaku světélkující kapaliny, nebo naopak medůza láká světlem nepřátele (sépie) svých nepřátel(ryby), které je (ryby) pak zlikvidují. Někteří tvorové vydávají světlo i pozření dravcem, to pak proniká z útrob dravce ven a láká další predátory. Oběť tak bojuje o poslední šanci, jak se nakonec dostat ven. Také toto záření slouží k námluvám příslušníků vlastního druhu nebo bývá napodobováno některými hlubinnými rybami k lovu.

Při bioluminiscenci, jak se tento jev nazývá, je produkováno studené světlo. Základem je chemická reakce, při které se barvivo zvané luciferin slučuje s kyslíkem. Reakci katalyzuje enzym luciferáza a spotřebovává se při tom jisté množství energie. Někdy svítí organismy i nepřímo. Slabé bioluminiscenční záření zachytí další molekuly bílkoviny živočicha, které pak samy vydávají fluorescenční světlo (medůzy). Sepioly hostí na spodní straně svého těla ve speciálním orgánu bakterie Vibrio fischeri, které po namnožení do potřebného počtu začnou svítit. Ráno je ze svého světelného orgánu sepiola vypudí a tak jej vypne. Rozsvítí jej až večer po opětovném namnože svítivých bakterií.

Pro nás jsou z hlediska luminiscence zajímavé asi první 2 minuty videa.