Obloha v září

5. září 2008 | 12.00 |

antares2Astronomické léto končí letos 22. září v 17 hodin a 44 minut středoevropského letního času.
Až 22. září vstoupí Slunce do znamení Vah, začne astronomický podzim.
Tomuto okamžiku říkáme podzimní rovnodennost.

Měsíc se dostává 7. září do první čtvrti, úplněk nastane 15. září. Po 15. září se již začne pomalu přesouvat na ranní oblohu, bude tedy vycházet stále později v noci a postupně jej budeme moci sledovat i po východu Slunce na ranní obloze. Poslední čtvrť nastane 22. září, a to se již začne Měsíc přesouvat na denní oblohu. Nov nastává 29. září.

Z planet si nejvíce užijeme Jupiter, neboť všechny okem viditelné ostatní planety jsou přezářeny Sluncem.

Na počátku září můžeme nízko nad jihozápadním obzorem zahlédnout oranžově až červeně svítící jasnou hvězdu - Antares. Tato hvězda je aspoň 10x hmotnější než naše Slunce a patří mezi chladné veleobry. Pokud bychom jej umístili do středu naší Sluneční soustavy místo Slunce, byla by naše Země hluboko v jejím nitru a okraj Antara by sahal mezi Mars a Jupiter. Přesně se to nedá říct, neboť její řídká atmosféra stále pulsuje, což způsobuje jemné změny její jasnosti. Většinu času však hvězda tráví ve stavu velké jasnosti a určitě stojí za to se na ni alespoň na chvíli podívat. Tato stálice nám však v poměrně blízké budoucnosti kromě svých změn jasnosti ukáže ještě jedno velkolepé divadlo. Vzhledem ke svému vývoji během několika málo stovek tisíc let, ale může to být třeba již zítra, nebo za milion let, vybuchne jako supernova. No a protože není od nás příliš daleko, bude nám na obloze svítit asi jako Měsíc a my si tento její závěrečný kolaps budeme moci vychutnat v plné kráse.