Z deky do vesmíru a zpátky do mikrosvěta

25. září 2008 | 06.00 |

Film Powers of Ten je krátký devítiminutový dokumentární film režisérky Ray Eames z roku 1977 a jejího manžela Charlese Eamese. Jde o makroskopický a mikroskopický pohled na svět (resp. vesmír), vykreslující jeho velikost a zajímavost jednoduchou formou. Film je modernizovanou adaptací knihy Kees Boekeho z roku 1957.

Film začíná zobrazením předmětů na dece z metrové výšky. Z 10x větší vzdálenosti poznáváme, že na dece jsou muž se ženou při pikniku. Následující jsou opět z 10x větší výšky tedy z 100 metrů, pak 1 km, a tak dále až poznáváme, že se piknik odehrává v Chicagu. V logaritmickém měřítku a v měřítku v řádech 10 pak sledujeme jak opouštíme Zemi, sluneční soustavu, naši Galaxii a vydáváme se do vzdáleného vesmíru do nepředstavitelné vzdálenosti 1024 metru od sledovaného objektu. Fotoaparát pak rychle piknik přiblíží zpátky a pak se vydáváme stejnou cestou do mikrosvěta – vidíme pokožku, buňky, DNA, molekuly, atomy až do hlubin vzdálených 10–18 m.
V době svého vzniku to byl jedinečný dokument, dnes nás samozřejmě zaráží hlavně ten široký záběr, který fyzika musí popsat svými zákony.

Na různých místech ve filmu se z našeho dnešního pohledu vyskytují mnohé chyby. Například to, co je uvedeno jako jeden čtvereční metr, je ve skutečnosti o něco víc. Při oddalování na 107 m se do obdélníku vejde pohodlně Země, ale Země by měla být o něco větší (při zvětšování zpátky, to je uvedeno správně).