Spící gigant se probouzí

9. září 2008 | 14.23 |

Zítra, ve středu 10. září to v 9:30 vypukne. Nejsložitější a vlastně největší vědecký přístroj v lidských dějinách bude spuštěn.
Jde o obří urychlovač částic LHC (Large Hadron Collider), který je vybudován v podzemí nedaleko Ženevy na švýcarsko-francouzských hranicích. Jeho hlavní součástí je 27 kilometrů dlouhý kruhový tunel, který je umístěn 50 až 175 metrů pod zemí. Urychlovač vybudovala Evropská laboratoř jaderného výzkumu (známější pod názvem CERN) za téměř tři miliardy eur. CERN nám tuto jedinečnou událost nabídne dokonce v přímém přenosu už od 9 hodin na:
Budeme mít možnost sledovat činnost největšího urychlovače částic na světě, ve kterém by se měly urychlené protony pohybovat až rychlostmi 99,9% rychlosti světla ve vakuu.Tím podle Einsteinovy rovnice E = m.c2 jim bude dodána obrovská energie - až 7x větší, než doposud dokáže největší urychlovač současnosti. Protony letící ve dvou svazcích proti sobě se budou srážet za předpokládaného vzniku dalších částic. To by mohlo pomoci vědcům odpovědět na otázky týkající se vlastností hmoty a energie. Očekává se objevení částice zvané Higgsův boson, o kterém se teoretikové domnívají, že dodává všem ostatním částicím jejich hmotnost. Tím by se mohlo pohnout s řešením problému tzv. temné hmoty ve vesmíru. Očekává se rovněž informace, která nás dovede k vysvětlení velkého třesku.
Samozřejmě, že se hned objevila celá řada prohlášení, že tento experiment může vyvolat nějakou kritickou situaci v životě zemském. Hovořilo se hodně o tom, že vznikne černá díra, která by mohla pohltit celou naši Zemi, jak jsem před nedávnem o tom psal. Doufejme, že se nic takového nestane, ostatně, zítra ještě experimenty nepoběží naplno.
LHC měl být uveden do provozu již před rokem, ale problémy se supermagnety spuštění oddálily. Už koncem letošního července byly elektromagnety urychlovače ochlazeny na –271°C, počátkem srpna pak první částice v urychlovači urazily asi 3 km po směru hodinových ručiček, 22. srpna je následovaly částice v opačném směru. Zítra tedy proletí protony poprvé celým urychlovačem a pokud se někde nezatoulají, tak se začne s jejich urychlováním.
Slavnostní zahájení provozu je plánováno na 21. října 2008, ale plného výkonu dosáhne LHC až příští rok.