Kdo to na nás svítí?

15. září 2008 | 20.30 |

gama

V březnu překvapil astronomy velmi silný energetický gama záblesk GRB (gamma ray burst) 080319B (číselný kód znamená datum a pořadí v daném dni, v tomto případě druhý záblesk dne 19.3.2008). Záblesk poprvé zaregistrovala na tuto činnost specializovaná družice Swift. Okamžitě se na tento objekt zaměřilo velké množství dalekohledů.

Gama záblesk se odehrál naštěstí pro nás až ve vzdálenosti asi 7,5 miliardy světelných let od Země. To znamená, že celá událost se odehrála v době, kdy měl vesmír teprve polovinu svého současného stáří a vznik Země náležel do vzdálené budoucnosti. Síla záblesku byla natolik velká, že mohl být po krátkou dobu pozorován i pouhým okem. Stal se tedy tím nejvzdálenějším, co jsme mohli v tu dobu pouhým okem pozorovat!
Kosmické gama záblesky jsou na rozdíl od jiných podobných jevů (supernov, nov) většinou úzce směrované, energie uvolněná při jejich vzniku je do okolí vyzářena v podobě dvou výtrysků. Jejich zářivý výkon mnohdy překonává zářivý výkon celé mateřské galaxie. Podle vědců je gama záblesk připisován kolapsu rychle rotujících velmi hmotných hvězd či srážce dvou neutronových hvězd nebo černých děr (nebo jejich kombinaci), popřípadě dalším dosud nevysvětleným mechanismům. Většina energie uvolněná při záblesku je vyzářena formou vysokofrekvenčního gama záření.
Podle studie vědců, která byla nyní zveřejněna by mohla být výjimečná jasnost gama záblesku GRB 080319B vysvětlena tak, že výtrysk byl namířen téměř přesně do směru, kde se zrovna nacházela Země. Ta tedy dostala přímý zásah proudem energie a částic, pohybujících se rychlostí kolem 0,9999995 rychlosti světla.