Číňanů je tolik, že jim nestačí místo na Zemi

27. září 2008 | 14.40 |

Ve čtvrtek 25. září 2008 vyslala Čína do vesmíru již třetí pilotovanou kosmickou loď s trojicí svých tchajkonautů, jejichž cílem bylo především uskutečnit výstup thajkonauta do volného kosmického prostoru. Start kosmické lodi Shenzhou 7 (Šen-čou-7) se uskutečnil pomocí nosné rakety Long March 2F z kosmodromu Jiuquan v severozápadní Číně.

Posádku tvoří trojice tchajkonautů ve složení Zhai Zhigang, Liu Boming a Jing Haipeng. V sobotu 27. září 2008 pak čínský thajkonaut Zhai Zhigang (Čaj Č´-kang) jako jako první Číňan v historii vystoupil z vesmírné lodi Šen-čou-7 (Nebeská loď) do volného prostoru. Výstup trval 13 minut. Další tchajkonaut jej jistil z otevřeného výstupního otvoru v orbitálním modulu, připraven kdykoliv pomoci svému kolegovi. Třetí člen posádky se v tu dobu nacházel v návratové kabině kosmické lodi Šen-čou-7.
Čína se stala po Spojených státech a bývalém Sovětském svazu 3. zemí světa, jejíž kosmonaut vystoupil do volného prostoru. Čaj Č´-kang měl na sobě 120 kg těžký čínský skafandr Feitian, jehož výroba stála v přepočtu 75 milionů Kč, ostatní členové posádky měly připravené prověřené ruské skafandry Orlan. Na vývoji svého skafandru Čína pracovala 4 roky. Kromě zajištění životních podmínek kosmonauta skafandr zajišuje ochranu před tzv. kosmickým smetím a nebezpečným kosmickým zářením. Kosmonaut při výstupu zamával do kamery čínskou vlajkou.
Jde o třetí čínský let s lidskou posádkou, při němž mají být na oběžnou dráhu umístěn satelit a první stabilní vesmírná stanice. Let tříčlenné posádky má trvat tři dny a má skončit přistáním v severočínském Severním Mongolsku.

1 ˇ 2 ˇ 3 ˇ 4 ˇ 5