Výtah do vesmíru

17. říjen 2008 | 06.00 |

Spisovatel A. C. Clark přišel s myšlenkou vesmírného výtahu. Z povrchu Země v blízkosti rovníku se natáhne lano tak daleko do vesmíru, aby jej odstředivá síla způsobená rotací Země udržela napnuté. Po laně by mohly šplhat různé dopravní prostředky a přitom být poháněné snadno dostupnými levnými zdroji energie. Problémy jsou s konstrukcí dostatečně pevného lana, které by takovou práci zvládlo. Zdá se, že to je zatím za možnostmi současné technologie. Nanotrubice by to možná vydržely, ale musely by být zhotoveny delší a s méně vadami než jakékoliv dosud vyrobené.

Nyní se ukazuje, že udržování takového výtahu by mohlo být spojeno s mnohem větším problémem než se dříve uvažovalo. Musí se začít počítat s pomocnými raketami ke stabilizaci systému proti nebezpečným výkyvům, které by zvýšily obtížnost a náklady stavby či údržbu výtahu.
Předchozí studie zaznamenaly, že gravitační síly Měsíce a Slunce, stejně jako tlak z prudkých závanů slunečního větru by tímto lanem otřásaly. Vibrace by ohrožovaly tuto vesmírnou dopravu, stejně jako satelity a zbytky vesmírného odpadu. Přetržení lana by výtah zničilo.
Uvažovalo se, že by problém rozkmitaného lana vyřešilo pohyblivé ukotvení lana na Zemi. Ale to by nemuselo stačit. Vibrace by sice mohlo zeslabovat magnetické pole Země, ale nemuselo zcela by je úplně eliminovat. Potřebu pomocných raket by mohl odstranit tok elektrického proudu v kabelu. Mobilní kotva by pak mohla udržet lano pod kontrolou.
Pokud se ale ukáže, že pomocné rakety jsou pro výtah skutečně nutné, bude to vážný problém. Umístění mnoha pomocných raket bude znamenat komplikace spojené s údržbou, doplňováním paliva i jejich vlastního připevnění k lanu a to, jak je bude výtah míjet.

Opustit myšlenku vesmírného výtahu by nebylo dobré, jeho výhody by byly obrovské. Je potřeba provést detailnější studie poruch "výtahového lana”, abcyhom dostali lepší představu o tom, kolik pomocných raket by bylo potřeba a v jakých pozicích podél tohoto lana by se musely rozmístit.

Teprve budoucnost ukáže, zda se kosmický výtah uskuteční, stejně jako se uskutečnila myšlenka nedávno zesnulého vizionáře A. C. Clarka – telekomunikační družice.