Experimentální ověření obecné teorie relativity

28. říjen 2008 | 06.00 |

1919 zatmeni1919exped1919Eddington

Sir Artur Eddington zorganizoval v roce 1919 astronomickou expedici na ostrov Principe u západního pobřeží Afriky, aby otestoval platnost Einsteinovy obecné teorie během zatmění Slunce dne 29. května 1919.

Einsteinova obecná teorie relativity předpovídala, že Slunce zakřivuje okolní prostor a čas a že taková deformace ovlivní dráhu paprsku světla z hvězdy. Ohnutí dráhy je největší pro paprsky, které při své pouti k Zemi téměř zavadí o sluneční povrch. Zatmění Slunce umožňuje vidět takové hvězdné světlo, aniž by bylo během dne překryto samotným slunečním světlem.

Úhel, o který se paprsek ohne jde snadno změřit. Ohyb paprsku hvězdného světla má za následek posun zdánlivé pozice hvězdy. Tento posun se přesně měří srovnáním této zdánlivé pozice hvězdy se skutečnou polohou hvězdy, kterou známe z pozorování noční oblohy (kdy Slunce prostor nezakřivuje), a to v době, kdy je Země ve vhodné pozici (konkrétně o půl roku dříve nebo později). Samotný Einstein v roce 1915 spočítal tento úhel o hodnotě 0,00049 stupňů (asi 1,15 úhlové vteřiny). Pod takovým úhlem uvidíme například pětikorunu z asi tříkilometrové vzdálenosti. V Einsteinově době bylo takto přesné určení úhlu v možnostech tehdejší techniky.

Asi po 5 měsících rozborů fotografií ze zatmění v Principe a také fotografií dalšího britského týmu působícího v brazilském Sobralu bylo na společné schůzi Královské společnosti a Královské astronomické společnosti 6. listopadu 1919 oznámeno, že Einsteinova předpověď založená na obecné relativitě byla potvrzena. Teprve teď obecná teorie relativity přinesla Einsteinovi celosvětové uznání.