Meteory dnešní noci - Orionidy

20. říjen 2008 | 21.09 |

Orionidy

Pokud dnes v noci nebudete moci usnout, tak sledujte noční oblohu. Teda, pokud bude u vás jasno. V noci z 20. na 21.10. 2008 totiž nastane maximum meteorického roje Orionidy. Předpokládá se zvýšená aktivita roje, protože se blížíme do vrcholu 12 ročního cyklu aktivity tohoto meteorického roje.
Podle předpovědí by měla letošní frekvence dosáhnout hodnot někde mezi 20 až 60 meteory za hodinu. Předpokládá se výskyt většího množství jasných meteorů a bolidů.
Orionidy nemají zřetelné maximum. Meteory roje Orionidy jsou po Leonidách druhým nejrychlejším rojem, protože do atmosféry vstupují rychlostí až 66 km/s. Podobně jako jiné porovnatelně rychlé roje zanechávají po svém vstupu do atmosféry světelné stopy, které jsou viditelné sekundy až minuty po přeletu meteoru. Mateřským tělesem Orionid je slavná Halleyova kometa. Země při své pouti okolo Slunce potkává 2x ročně proud částic, které pochází ze vzpomínané komety. První proud částic z Halleyovy komety potkává Zemi začátkem května a nazýváme jej eta Aquaridy, druhý zase koncem října a tím jsou Orionidy.
Vzhledem k tomu, že dráha Halleyovy komety a Země se mine o asi 22 miliónů kilometrů, jsou meteoroidy způsobující meteorický roj Orionidy na naší obloze velmi staré. Není známo, jako dlouho trvá částicím vyvrhnutým z jádra komety, než se vlivem gravitačního působení planet a tlaku slunečního záření dostanou na dráhu, která se protíná s dráhou Země. Předpokládá se však, že tento proces trvá až tisíciletí.
Meteory budou vyletovat ze severovýchodní části souhvězdí Orion. Pozorovat meteory roje Orionidy je možné začít nejdříve ve 23:00 hodin, kdy je radiant roje dostatečně vysoko nad obzorem. Pozorovací stanoviště je vhodné zvolit si tak, abychom byli co nejdále od zdrojů rušivého umělého osvětlení.