Nový satelit Země - brašna s nářadím

29. listopad 2008 | 06.00 |

I kosmonauti mají své dny – o tom svědčí případ, který se nyní stal americké kosmonautce Heidemarie Stefanyshynové-Piperové. Při výstupu do kosmu a opravě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) jí uletěla brašna s nářadím. Kosmonautka opravovala natáčecí systém jednoho ze tří solárních panelů a při prohrabávání vaku s nářadím se nestačila divit, že brašna nebyla ničím jištěná a odplula do vesmíru. Jde o jeden z největších předmětů, jaký kdy kosmonaut ve vesmíru upustil.

I když se odborníci z NASA domnívali, že brašna definitivně zmizela, amatérským astronomům se ji podařilo velmi rychle vystopovat a už se objevily první zprávy o tom, že letící předmět se dá pozorovat a Kevin Fetter z kanadského Ontaria jeho průlet dokonce nafilmoval. Tento nezvyklý objekt plující po oběžné dráze zpozorovali dva amatérští astronomové na východním pobřeží Severní Ameriky a nyní je brašna večer viditelná i z Evropy. Můžeme ji pozorovat během průletu ISS, jejíž čas průletu nad ČR se na internetu dá zjistit. Brašna se pohybuje kousek před samotnou vesmírnou stanicí a z Evropy se dá podle agentury DPA dalekohledem spatřit každý večer mezi 18:00 a 20:00 SEČ. Na jihozápadní obloze je jí vidět zhruba čtyři minuty.

I když má taška s nářadím v přepočtu hodnotu zhruba 2 miliónůKč, tak ji nebudou kosmonauti chytat. Její zachycení by bylo mnohem dražší než obsah brašny. Tak se tedy stane dalším smetím na naší oběžné dráze, které bude chvíli kroužit kolem Země než narazí do nějaké jiné družice nebo v lepším případě shoří časem při sestupu do atmosféry.

Brašna je sice malá, ale osvětlená sluncem se na noční obloze může pěkně vyjímat. Z běžného života víme, že i odraz slunce v malém zrcátku je viditelný na desítky kilometrů ve volném terénu. Nevidíme tedy samotnou brašnu, ale onen odraz slunce od lesklého materiálu. Stačí k tomu malé dalekohledy o průměru 5 centimetrů.

Není to zdaleka první případ odpadnutí nějakého kusu z vesmírné stanice. Nedávno byl ze stanice například oddělen tank na chladící kapalinu, který má velikost ledničky a do naší atmosféry by měl vstoupit v polovině příštího roku.