Pozorujte Geminidy

11. prosinec 2008 | 12.00 |

V noci 13. prosince bude vrcholit čtyřicet minut před půlnocí meteorický roj Geminidy. Geminidy však nemusíme pozorovat jen v tento okamžik, protože v menším počtu létají i několik dní kolem tohoto data. Očekává se, že v maximu bude létat asi 120 meteorů za hodinu. Pozorování nám však bude znepříjemňovat Měsíc, který bude zrovna den po úplňku.

Na rozdíl od známějších meteoritických rojů, jako jsou nedávno pozorované Leonidy či srpnové Perseidy není zdrojem Geminid kometa, která při průletu sluneční soustavou za sebou zanechala část své hmoty v podobě proudu částic, ale planetka 3200 Phaeton. Ta se zřejmě v minulosti srazila s jinou planetkou, a tak se mohl vytvořit pás částic, podobný jako u komet, který zůstává v její dráze. Radiant roje se nachází v souhvězdí Blíženci u hvězdy Castor.Je také pravděpodobné, že ani Phaeton není obyčejným asteroidem, ale je to zřejmě jádro vyhasnuté komety.

Geminidy můžeme každoročně pozorovat mezi 7. až 17. prosincem, přičemž maximum se vyskytuje kolem 13.-14. prosince. Geminidy jsou meteory střední rychlosti (setkávají se Zemí rychlostí 34,6 km/s). Zajímavostí Geminid bývají nazelenalé meteory, běžné jsou bílé, modré a žluté. Ze všech meteorických rojů Geminidy pronikají nejhlouběji do zemské atmosféry. Maximum je 40 km nad zemským povrchem. Jejich hustota je nejvyšší ze všech známých meteorických rojů – 2 až 3 g/cm3. Dráha meteoroidů, ze kterých vznikají, je ovlivňována Zemí, ale především Jupiterem.

Kdo bude chtít Geminidy vidět, měl by si přát jasné počasí a vydat se mimo město, kde neruší umělé osvětlení. Pozorování je možné spojit se sledováním planety Saturn. Radiant roje - tedy místo, ze kterého všechny meteory zdánlivě vylétají - leží totiž v místech, kde se v této době na obloze Saturn nalézá, v souhvězdí Blíženců (Gemini).

Na Zemi dopadá každý rok podle odhadu astronomů 5 000 až 17 000 tun meteorického materiálu. Přes 20 000 meteoritů se nachází ve sbírkách muzeí a vědeckých institucí. Lidem jsou však zřejmě bližší ty, které proletí atmosférou, krátce zazáří a zmizí. Říkají jim padající hvězdy a mnozí věří, že když si v tu chvíli budou něco přát, tak se jim to vyplní.