Jak pracuje plazmová televize?

29. prosinec 2008 | 06.00 |

pdp

Hitem letošních Vánoc jsou údajně plazmové televize, které tak začaly postupně vytlačovat LCD televize. Z hlediska rozměru úhlopříčky pokračují plazmové obrazovky tam, kde momentálně LCD panelům dochází dech, obě technologie jsou ale konstrukčně zásadně rozdílné, a tyto rozdíly se promítají i do způsobu využití. Stejně jako LCD, tak i plazmové monitory spadají do kategorie monitorů s pevně daným rastrem obrazových bodů.

Plazmový panel je zobrazovací jednotka pracující na principu elektrického výboje v plynu za sníženého tlaku (kolem 70 kPa). Mezi přední skleněnou deskou a zadní stěnou přístroje jsou umístěny jednotlivé obrazové buňky. Před každou buňkou je vrstvička oxidu hořečnatého oddělující buňku od dvou elektrod (obrazové a podpůrné elektrody). Ty jsou od přední skleněné desky odděleny izolantem. Trojice buněk opatřených luminofory RGB (červené, zelené a modré barvy) tvoří jeden pixel. Buňky jsou od zadní desky odděleny opět skleněnou vrstvou. Pro každou obrazovou buňku je zapotřebí jedna datová elektroda. Ty jsou uloženy kolmo na obrazové elektrody.

A jaký je pracovní cyklus plazmového panelu? Jednotlivé buňky jsou řízeny střídavým elektrickým napětím. Mezi obrazovou a podpůrnou elektrodu je přivedeno napětí (asi 200 V). Tím dojde k počáteční ionizaci plynu. V dané buňce po přivedení elektrického napětí mezi datovou a obrazovou elektrodu vznikne světelný výboj. Ustálený výboj vzniká po přivedení střídavého napětí (asi 50 V). Plyn v buňce je excitován (ionty přechází na vyšší energetické hladiny) a při následné deexcitaci vzniká pro naše oči neviditelné ultrafialové záření, které je dopadem na vrstvičku látky (luminofor) přeměněno na viditelné světlo s danou vlnovou délkou - barvou. Pro další cyklus je zapotřebí přivést mezi obrazovou a podpůrnou elektrodu nízké napětí, které neutralizuje náboj v buňce a cyklus může začít znovu.

Výhody ve srovnání s LCD a klasickými televizory:
veliká úhlopříčka (klidně i 300 cm)
displej je poměrně tenký (asi 80 mm)
výborná čistota barev, černá barva je opravdu černá