Přinesla sonda vzorky z asteroidu?

15. červen 2010 | 06.00 |

Po vzorcích z Měsíce,  Slunce, meteoritech z Marsu či komety je tu další šance, že se na Zemi ocitly vzorky z dalšího tělesa sluneční soustavy - asteroidu. Po 7 letech a 6 miliardách kilometrů přistála v Austrálii japonská sonda Hajabusa (Sokol). Během svého vesmírného poselství provázeného nejrůznějšími technickými problémy se jí podařilo dvakrát přistát na čtyřsetmetrovém asteroidu Itokawa a je dosti pravděpodobné, že se jí tam nakonec podařilo  odebrat vzorky.

Sonda odstartovala v květnu roku 2003 a na planetce přistála v roce 2005. Měla vystřelit do povrchu planetky a zachytit prach, který by se tak zvířil. Vědci však dosud neví, zda se tento manévr podařil a tak nechali sondu velikosti míče na planetce přistát, aby samotné přistání způsobilo zvíření prachu, který měla sonda zachytit. Ke zkoumání přitom stačí nasbírat mikroskopický prach řádově v mikrogramech. Technické problémy však prodloužily plánovaný návrat sondy na Zemi o 3 roky, neboť sondě vypověděly službu 3 motory ze 4, uniklo jí palivo a nakonec promeškala vhodný okamžik na odpoutání se od asteroidu. Motory byly na dálku v listopadu loňského roku po jejich úplném kolapsu částečně oživeny a návrat sondy zpět na Zemi se stal nakonec reálným.

Sonda při přistávání plánovaně shořela v atmosféře Země (na videu) a na Zemi dopadlo pouze pouzdro s předpokládanými vzorky, které se od ní oddělilo v rychlosti 40 000 km/s. To bylo posléze dopraveno ve speciálním kontejneru do Japonska, kde bude obsah pouzdra zkoumán.  Na výsledky této "ztracené mise" se těší vědci celého světa.