Hlasujte, kam namířit Hubbleův dalekohled!

13. únor 2009 | 06.00 |

Do konce února máte možnost jako obyčejní smrtelníci hlasováním rozhodnout, co bude  Hubbleův dalekohled snímat v průběhu čtyř dnů na začátku dubna v rámci projektu 100 hodin astronomie. Projekt, se kterým teď přišla NASA, je jednou z aktivit v rámci Mezinárodního roku astronomie 2009. Program Hubbleova vesmírného dalekohledu je vždy pečlivě stanoven na celý rok dopředu a chcete-li využít jeho pozorovací čas, musíte o něj předem zažádat. Nutno však dodat, že zájem o pozorování je tak veliký, že téměř 10x přesahuje časové možnosti dalekohledu.

Tvůrci projektu udělali výběr šesti objektů, z nichž každý je velice zajímavý. Navíc žádný nebyl doposud pozorován velikými dalekohledy a astronomové mají pouze černobílé obrázky nebo málo podrobné fotografie pořízené fotoaparáty. Je tedy jisté, že ať bude vítězem kterýkoliv objekt z nabízeného menu, bude to dobrou volbou.

1. Mlhovina NGC 6634 v souhvězdí Střelce. Doposud neexistují podrobnější a kvalitnější obrázky této oblasti, kde se rodí nové hvězdy.

ngc6634

2. Planetární mlhovina NGC 6072 ve Štíru je hvězdným pozůstatkem. Když hvězda běžné velikosti spálí všechno palivo ve svém jádru, začne se její střed smršťovat, protože procesy v jádru už nejsou dostatečné k tomu, aby odolaly gravitaci. Plyn vrchních vrstev hvězdy chladne a rozpíná pořád dál a dál do prostoru až vytvoří jemný závoj, který zahaluje pomalu vyhasínající jádro.

ngc6072

3. Planetární mlhovina NGC 40 byla do výběru zařazena hlavně proto, že dostupný snímek nezobrazuje žádný detail. Objekt je  velice jasný a dobře viditelný. Planetární mlhoviny ve skutečnosti nemají s planetami nic společného. Matoucí název vznikl při prvních pozorováních těchto objektů v minulosti, kdy se v dalekohledech s malým zvětšením zdály podobné velkým planetám. Pojmenování se však z historie zachovalo, stejně jako útvary na povrchu Měsíce nazýváme moře a oceány, i když už dnes víme, že se tam žádná voda nevyskytuje.

ngc40

4. Spirální galaxie NGC 5172 ve Vlasech Bereniky. Na původním snímku vypadá jako šmouha a lze rozlišit pouze jakýsi náznak spirálovitě zatočených ramen.

ngc5172

5. Spirální galaxie NGC 4289 v souhvězdí Panny. U této spirální galaxie zakroucená ramena nevidíme, protože se navzájem zakrývají. Na galaxii se totiž díváme jakoby "z boku". Výhodu to má v tom, že můžeme odhadnout jak je široký disk a pozorovat pásy prachu na světlém pozadí roviny disku.

ngc4289

6. Dvě spirální galaxie Arp 274 v Panně, které právě procházejí vzájemnou srážkou. Taková srážka galaxií není ve vesmíru výjimkou, ale zachytit její aktuální průběh bude jistě zajímavé.

arp274

Hlasování probíhá na stránce: http://youdecide.hubblesite.org/.

Vy můžete orientačně hlasovat zde:

Anketa