Znáte poradnu, která zná odpověď na každou otázku? Zapamatujte si www.poradte.cz Určitě se vám bude hodit.
Jak bylo objeveno infračervené záření

18. březen 2009 | 06.00 |

Spektrum získané pomocí čočky a hranolu z paprsku prošlého dírkou v okenici obsahuje mnohem více druhů záření než mohl tušit Jan Marci z Marku či Isaac Newton, kteří jako první spektrum pozorovali a popsali. Jako první na to přišel anglický astronom ovšem původem z Hannoveru William Herschel. Dokonce se spekuluje, že jeho rod měl kořeny na Moravě a jeho děd ji  jako protestant musel v pobělohorské době opustit.

William se spolu se svým otcem živil nejdříve hudbou a ve zbývajícím časem se sám naučil brousit astronomická zrcadla a započal systematická pozorování oblohy. V životě tento člověk neztratil ani minutu. Zatímco obecenstvo na jeho koncertě ještě aplaudovalo, vybíhal na střechu budovy a připraveným dalekohledem už pozoroval oblohu.  Tak se mu také podařilo získat věhlas, když 13. března 1781 objevil planetu Uran.

Později zahájil pozorování Slunce, na okulár svého dalekohledu nasazoval barevné tmavé filtry, které mu měly chránit zrak před silným slunečním světlem. Připadalo mu však, že i když filtry sotva propouštějí světlo, přesto má při pozorování zřetelný pocit tepla v oku. Domníval se proto, že hřejivé záření Slunce k nám nepřichází se světlem, ale v nějaké jiné, očima neviditelné formě.

Uskutečnil pokus podobný Newtonovu pokusu s rozkladem světla na optickém hranolu s tím rozdílem, že na červeném konci spektra umístil tři teploměry. V místech, kde už oko žádné světlo nevidí, ukazovaly teploměry zvýšenou teplotu. Objevil tak záření Slunce, které se ve spektru nachází až za červeným světlem – infračervené záření.

Vlastnosti infračerveného záření nám názorně ukazuje video, kde je použita infračervená kamera.