Nejpevnější biomateriál na světě

30. září 2010 | 06.00 |

pavoukStále se máme od přírody co učit. Inspirací pro techniky může být například madagaskarský pavouk Caerostris darwini z čeledi křižákovití. Materiál, ze kterých tká své sítě, je považován za nejpevnější biomateriál na světě.

Tento druh pavouka byl objeven teprve nedávno. V roce  2008 jej na Madagaskaru objevili Igni Agnarsson , zoolog z University of Puerto Rico  spolu s Matjazem Kuntnerem biologem z Slovinské akademie věd.

Caerostris darwini chytá hmyz nad potoky a říčkami Madagaskaru do sítí o plochách téměř 3 čtvereční metry z vláken dlouhých přes 20 metrů, zakotvených na březích vodních toků. Takto velká síť už musí splňovat extrémní požadavky na pevnost a pružnost. Proto vědci několik pavoučích exemplářů ulovili a nechali je tkát své sítě ve skleníku, kam je opět vypustili.

Zjistili, že jejich vlákna jsou dvakrát pevnější než vlákna jiných dosud známých pavouků. Dokážou, pevně spojená v síti, absorbovat poměrně velkou kinetickou energii poletujícího hmyzu, který v nich následně zůstává uvězněn. Síť je natolik pevná, že umožňuje zachycení desítek exemplářů hmyzu, dokonce i netopýrů a ptáků.
Srovnáním se synteticky vyráběným kevlarem, který se průmyslově používá na výrobu neprůstřelných vest, jej tato pavoučí vlákna madagaskerského pavouka překonávají svou pevností asi 10x. Takže lidé mají ještě co dohánět.

Zdroj:http://www.dailytech.com/Newly+Discovered+Spider+Builds+Largest+Toughest+Webs+in+The+World/article19678c.htm