Doba života protonů

22. březen 2009 | 06.00 |

kamiokande1kamiokande2

Moderní teorie připisují protonům velmi dlouhou dobu života. Od roku 1986 pozorují japonští vědci v zinkovém dolu u města Kamioka vzdáleného asi 300 km západně od Tokia experiment probíhající v 2 140 tunách čisté vody. Asi 1000 m pod povrchem země japonští fyzikové umístili detektory mimořádně citlivé na světlo do nádrže chráněné před kosmickým zářením i přirozenou radioaktivitou, aby zjistili, zda jsou protony stabilní částice nebo se časem rozpadají.

kamiokande3Podle teorií se protonům stále ponechává otevřená možnost, že se po 1029 letech samovolně přemění na nějaké jiné částice. Životní doba 1029 let je na vesmírné poměry mimořádně dlouhá, protože trvání pozorované části vesmíru se odhaduje na pouhých 2.1010 let. V nádrži s 2140 tunami vody je však asi 1030 protonů, takže bychom mohli pozorovat zhruba za měsíc jeden rozpad, který by se projevil registrovatelným zábleskem, který by zmiňované světelné detektory zaregistrovali. Nic takového se však dosud nepozorovalo. Závěr tedy zní, že životní doba protonu musí přesahovat 1032 let.