Bageta v urychlovači?

8. listopad 2009 | 06.00 |

lhc01V laboratoři by se při provádění pokusů nemělo svačit či konzumovat nápoje. Dokonce by se tam při experimentování neměly tyto věci vůbec přinášet. O tom, že je to opravdu nutné, vám nyní mohou vyprávět vědci pracující na urychlovači LHC (Large Hadron Collider)  v CERNu. Obří urychlovač, který po rok trvajících opravách už uvádějí do provozu, totiž museli vypnout kvůli úlomku bagety.

Experti zjistili, že teplota v urychlovači neočekávaně stoupla. Selhala chladící kryogenní jednotka využívající kapalné hélium udržující v urychlovači teplotu 1,9 K (-271,25 °C). Urychlovač LHC byl automaticky odstaven, protože magnety využívající supravodivosti přestávají fungovat, jakmile se teplota překročí 5 K.

Příčina selhání se jeví jako překvapující a velmi neobvyklá. Přestože je tunel pod zemí, na povrchu se nachází některé budovy umožňující jeho existenci (např. kompresory, ventilace, chladicí zařízení a ovládací stanice). Podle listu The Times vyšlo najevo, že vypadl vysokonapěťový okruh, protože se do něj dostal kus ztvrdlého pečiva - zřejmě bagety. A takové tvrdé pečivo zafungovalo jako vhodný izolátor. Vědci ale nebyli schopni zjistit, jak je to možné, že do napájení chladící jednotky dostal drobek, když je celý urychlovač bedlivě střežen a obehnán plotem. "Nevíme, jak se tam dostal," řekla mluvčí CERN. "Nejspíš ho tam upustil pták, nebo vypadl z prolétávajícího letadla.

No doufejme, že problém bude v brzké době odstraněn a bude se konečně pokračovat v cestě za odhalením počátku našeho vesmíru.