Najde dalekohled Kepler život?

7. březen 2009 | 06.00 |

dalekohled Kepler

Dnes ráno (7. března 2009 ve 4:49 našeho času) má odstartovat z Mysu Canaveral na palubě rakety Delta II další vesmírný dalekohled nazvaný Kepler po německém astronomovi Johannesu Keplerovi, který počátkem 17. století i v Praze. Johannes Kepler byl ve své době konstruktérem dalekohledu složeného ze spojky a rozptylky, který zobrazoval pozorované objekty převrácené. To ale astronomům nijak nebrání k pozorování vesmíru. Dalekohled po něm pojmenovaný bude hledat ve vesmíru planety, na kterých by se mohl vyskytovat život.

Poslední dobou je obrovským boomem v astronomii hledání tzv. exoplanet. Jde o planety, které obíhají kolem cizích hvězd. První takto objevená exoplaneta se našla v roce 1995 u hvězdy 51 Peg. Od té doby se podařilo astronomům najít kolem 350 exoplanet. Ve většině případů se jedná o obrovské plynné planety, které navíc obíhají velmi blízko kolem své hvězdy. Hlavním úkolem dalekohledu Kepler bude hledání exoplanet, obíhajících takové vzdálenosti od hvězdy, že by se na jejich povrchu mohla nacházet kapalná voda. Navíc bud vyhledávat planety velikosti naší Země. Zatím se nepodařilo objevit exoplanetu podobnou Zemi, jenž by obíhala v takové vzdálenosti od své hvězdy, aby se na jejím povrchu mohla nacházet voda v tekutém skupenství. V tom případě se spekuluje, že by se na ní také mohly nacházet důkazy mimozemského života. Podle odhadů vědců by Kepler mohl za 3,5 let své činnosti nalézt až 50 exoplanet s průměrem Země.

Primární zrcadlo dalekohledu Kepler je typu Schmidt a má průměr 1,4 metrů. Kepler je vybaven fotometrem o počtu 42 CCD čipů (velikosti 50×25 mm). Dvojice čipů  CCD budou pozorovat určitý výsek oblohy v podobě čtverce. Zorné pole dalekohledu Kepler je o průměru 12 obloukových stupňů (asi 24 měsíčních úplňků)a je namířeno do souhvězdí Labutě mezi hvězdy Deneb a Vega tvořící spolu s hvězdou Altair tzv. letní trojúhelník.

Dalekohled má  takovou dráhu, aby mohl během své práce nepřetržitě stejné místo na obloze v souhvězdí Labutě. Navíc se mu do zorného pole nikdy nedostanou Slunce či Měsíc, jež by pozorování narušily. Mimo atmosféru Země a mimo působení magnetického pole Země má Keller reálnou možnost v klidu pozorovat zmíněnou výseč oblohy. Družice s dalekohledem se bude od naší planety postupně vzdalovat, až ji možná v pořádku za 61 let znovu dohoní.

Nejdříve po dobu 2 měsíců budou testovány přístroje na družici a bude probíhat příprava na vědeckou část mise. Ta má trvat minimálně 3,5 roku s možností prodloužení až na 6 let.

Podle serveru astro.cz bude družice Kepler hledat exoplanety metodou tranzitní fotometrie. Pokud exoplaneta z našeho pohledu přechází před svou hvězdou, dojde k poklesu jasnosti hvězdy, což lze měřit. Při pozorování hvězd podobných Slunci je pokles jasnosti (hloubka tranzitu) při přechodu obří planety o velikosti Jupiteru či Saturnu asi 1%. U planety o velikosti Uranu či Neptunu je to už jen asi 0,1% a detekovat planetu zemského typu znamená rozlišit pokles jasnosti o méně než 0,01%. Do dnešních dní bylo touto metodou pozorováno téměř 60 exoplanet. Kepler bude proměřovat 100 000 vybraných hvězd v souhvězdí Labutě. Všechny hvězdy se nacházejí ve vzdálenosti přibližně do 3 tisíc světelných roků.

Očekává se, že by družice Kepler měla objevit kolem 900 exoplanet:
přibližně 50 exoplanet o průměru přibližně shodném s průměrem Země
přibližně 185 exoplanet o průměru přibližně shodném s 1,3 násobkem průměru Země
přibližně 640 exoplanet o průměru přibližně shodném s 2,2 násobkem průměru Země

Cíle mise:
– Odhadnout procentuální zastoupení planet zemského typu v tzv. zóně života a určit výskyt takovýchto exoplanet u různých typů hvězd.
– Určit rozložení průměrů a tvarů oběžných drah exoplanet.
– Odhadnout procentuální zastoupení exoplanet ve vícenásobných hvězdných systémech
– Určit rozmanitost průměrů drah exoplanet, průměr, hmotnost a hustotu. K zjištění některých údajů bude nutné objevené exoplanety pozorovat také ze Země.
– Určit vlastnosti hvězd, které jsou domovským přístavem obíhajících exoplanet.
– Připravit půdu pro další mise kosmických dalekohledů se stejným cílem.
–První objevy by měly být oznámeny už koncem roku 2009. Zřejmě půjde o obří exoplanety s oběžnou dráhou několik dní. Na objev exoplanet s podobnými parametry jako má Země, obíhajících okolo hvězd slunečního typu, bude nutné si počkat.

http://kepler.exoplanety.cz – podrobné stránky o družici Kepler (cz)