Mikrometry za sekundu

15. březen 2009 | 09.40 |

Mikrosvět není náš zmenšený svět, je to svět jiný, který nelze popsat názornými modely našeho makrosvěta.  Zmenšit nějaké zařízení na úroveň mikrosvěta tak, aby fungovalo stejně jako v makrosvětě není vůbec snadné. Nicméně doba vyžaduje konstrukci takových miniaturních zařízení například v medicíně pro vykonávání mikrochirurgických zákroků či k dalšímu vhodnému použití. Problémem se stává však princip jejich pohonu a tady se vědci nechali inspirovat jak jinak než přírodou.

Bakterie, které ve vodě pohání vlnění bičíku se staly inspirací pro inženýry ze Švýcarského federálního technologického institutu. Svoje miniaturní strojky velikostně srovnatelné s bakteriemi vybavili umělým bičíkem z pásku polovodičového materiálu zakončeného kulatou koncovkou ze zlata, chromu a niklu. Bičík se pohybuje díky změnám magnetického pole, které produkují tři páry elektromagnetických cívek umístěné kolem nádrže, ve které se strojky pohybují. Podařilo se ji  vyvinout rychlost 20 mikrometrů za sekundu, ale cílem inženýrů je zrychlit tento pohyb minimálně pětinásobně.