Hnědý trpaslík

23. duben 2009 | 06.00 |

wolf940BPřemýšleli jste někdy jaký vesmírný objekt leží na pomyslné škále vesmírných těles mezi planetami a jim tolik odlišnými hvězdami? Půjde asi o malou hvězdu – trpaslíka. A poněvadž nevydává tolik světla jako hvězda a je dosti nenápadný svou barvou, pak jde o trpaslíka hnědého.

Existence hnědého trpaslíka byla předpokládána dlouho před jeho objevem roku 1995.  Dnes jich ale známe již stovky. Velmi hojným nalezištěm těchto objektů je otevřená hvězdokupa Plejády, kterou tvoří hvězdy staré jen několik set milionů let.

Hnědý trpaslík je objekt, který nevyzařuje světlo a energii díky termonukleárním reakcím. V jeho jádře sice probíhá syntéza deuteria, ale teplota a tlak nestačí na to, aby mohlo dojít k syntéze běžného lehkého vodíku. Vzhledem k jejich nízké teplotě tyto objekty září ve viditelném světle jen velmi slabě. Nejčastěji jsou detekovány na základě pozorování v oboru infračerveného záření.

Hnědý trpaslík vznikne buď vychladnutím bílého trpaslíka nebo přímo z protohvězdy, která nemá dostatečnou hmotnost, aby v ní mohly probíhat veškeré termonukleární reakce. Hnědý trpaslík, který vznikne z protohvězdy, se pak považuje za přechod mezi planetou a hvězdou. Hnědí trpaslíci vznikají podobně jako hvězdy, avšak svůj vývoj zakončí v okamžiku, kdy jsou velmi podobné planetě Jupiter. Mají stejný rozměr, avšak jsou až 30x těžší, což je hmotnost nedostačující na zapálení termojaderných reakcí v jejich nitru.

Mezinárodní tým astronomů pod vedením pracovníků University of Hertfordshire (Velká Británie), objevil nyní doposud nejchladnějšího hnědého trpaslíka. Nové těleso, označené Wolf 940B a obíhající kolem červeného trpaslíka Wolf 940, se nachází ve vzdálenosti 40 světelných roků od Země.

Objekt Wolf 940B byl původně objeven v rámci projektu, který se zaměřuje na pátrání po chladnějších a méně svítivých tělesech v okolí naší Galaxie. Teplota objektu byla určena na základě pozorování pomocí dalekohledu Gemini-North na Mauna Kea. Nově objevené těleso obíhá kolem červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 440krát větší, než je vzdálenost Země od Slunce. Jeden oběh vykoná podle výpočtů přibližně za 18 000 roků.

Teplota tohoto objektu je pouze 300 °C, což je skoro tak vysoká teplota, která je potřebná k tání olova, je to však velmi nízká teplota v porovnání s běžnými teplotami hvězd.

Podle Františka Martinka