nanoFET - jak cestovat téměř rychlostí světla

12. listopad 2009 | 06.00 |

nanoFETKosmické sondy a rakety s motory na chemické palivo dosahují stále směšných rychlostí, se kterými nemá lidstvo šanci dostat se fyzicky na vzdálené objekty sluneční soustavy či snad na objekty mimo samotnou sluneční soustavu. Navíc těmto sondám pomáhá gravitační prak planet, kolem kterých při naplánovaném odletu ze Země prolétají. Technici navrhují mnohem silnější motory, které umožní dosahovat rychlosti blížící se až k rychlosti světla. Zní to jako sci-fi, ale na novém typu motoru se začíná skutečně pracovat.

Jedná se o koncept nového motoru kosmických nanosond, který by byl dokonce netradičně umístěn na celém povrchu miniaturní kosmické lodi. Takovýto reaktivní elektrický motor by pomocí magnetického pole vzniklého vysokým napětím prudce urychlovat nabité nanočástice, které by následně vystřeloval. A právě podle zákona akce a reakce by se mohl pohybovat dopředu rychlostmi blížícími se výrazně k rychlosti světla. Ale i pro kosmické lodě běžných rozměrů by tato koncepce motoru znamenala očekávaný přelom.

Motor je vyvíjen vědci na Michiganské univerzitě pod názvem nanoFET. Pomocí magnetického pole, se prudce urychlují nabité nanočástice. Jde o stejný princip jaký se používá u tranzistorů řízených elektrickým polem (FET) nebo u částicových urychlovačů. Čím rychleji létají částice z reaktivního motoru, tím menší je spotřeba paliva, a tím silnější tah motor na jednotku paliva dává. Povrch kosmické by byl pokryt speciálními destičkami s tisícovkami miniaturních šachet, ze kterých by částice vyletovaly. Tak by se dal tah lodi plynule zvyšovat. Tyto šachty by měly mít průměr asi 100 mikrometrů, zatímco rozměry vyletujících částic by se pohybovaly mezi jedním až deseti mikrometry.

Odborníci očekávají, že kromě pohonu kosmických lodí mohou mít tato zařízení využití i při strojírenské výrobě a biomedicíně.

Podle Pavla Vachtla