Fáma o lotyšském meteoritu

31. říjen 2009 | 06.00 |

Není to tak dávno, kdy německého školáka údajně trefil meteorit při cestě do školy do ruky a pak vytvořil v zemi důlek. Sotva astrofyzikové tento výmysl vyvrátili už je tu další. Navíc komerčně zneužitý.  Lotyšský telefonní operátor rozšířil falešnou zprávu o údajném pádu meteoritu na severu Lotyšska. Aby vše vypadalo věrohodně, nechal zde vyhloubit i falešný kráter. K žertu se přiznal až poté, co vědci pád vesmírného tělesa vyloučili. Proto bychom si na podobné zprávy sdělovacích prostředků měli dávat co nejvíce pozor a nebrat je jako pravdivé skutečnosti. Popravdě řečeno, něco tak hodně naivního jsem v televizi už dlouho neviděl.

Možná proto, že termín ohlášení (25.10. 2009) se neshodoval s aprílem nebo Silvestrem, operátorovi naletěla tamní i zahraniční média. Pozůstatky po údajném pádu meteoritu navíc zkoumali lotyšští geologové. Právě oni nakonec přišli se závěrem, že kráter nevytvořil meteorit, ale lidská ruka. Kráteru nenalezli jediný úlomek údajného meteoritu a konstatovali, že tam někdo rozházel chemické prvky a následně je zapálil. Oheň a stoupající kouř pak přitahoval obyvatele v okolí, jenže ti si nevzpomínali, že by na obloze viděli nějaký neobvyklý úkaz a nepozorovali žádnou detonaci. Odborníci považují dopad tak velkého tělesa za neobvyklý, protože meteorit by musel mít v průměru aspoň 1 metr, aby vyhloubil kráter uvedených rozměrů.

Původní zpráva mluvila o pádu předmětu, jenž se podobá kameni, na louku u zemědělské usedlosti nedaleko estonských hranic. Vyhloubit měl kráter 9 metrů široký a 3 metry hluboký. Své šance se ihned chopila i majitelka pole, která začala prodávat vstupenky na prohlídku kráteru za jeden lat, tedy zhruba 36 korun.

Později se ukázalo, že jde o reklamní trik telefonního operátora, který na sebe v době hospodářské krize Lotyšska upozornit. Tato mystifikace možná bude kontraproduktivní. Významní zákazníci této firmy naopak zvažují o rozvázání kontraktu s takto neseriózním partnerem