Halogenová žárovka

15. červenec 2009 | 06.00 |
›

halogen lampVelmi efektní je používání halogenových žárovek v automobilech. Vydávají efektní namodralé světlo a mají i vyšší svítivost. Jak název žárovek napovídá jsou plněny obvykle dvěma vysoce reaktivními chemickými prvky: jódem nebo bromem.

Vlákno v žárovce obvykle tvoří tenké svinuté wolframové vlákno. Wolfram se používá proto, že má ze všech běžných kovů nejvyšší bod tání (3400 °C) a rozpálený na teploty vyšší než 2500 °C zůstává pevný a minimálně se odpařuje. Za provozu žárovky se vlákno stále ztenčuje, až nakonec praskne a tak se přeruší elektrický obvod a žárovka zhasne. Na klasické žárovce si můžeme všimnout, že těsně před prasknutím wolframového vlákna se odpařený wolfram usazuje jako tmavý povlak na vnitřní straně baňky, kde vlivem relativně nízké teploty vzduchu kondenzuje. Toto zabarvení snižuje množství světla, které taková stárnoucí žárovka vyzařuje.

V halogenem plněné žárovce se odpařování wolframu výrazně snižuje. Výpary jódu reagují s uvolněnými atomu wolframu dřív, dřív než mohou kondenzovat na skle, a promění je v chemickou sloučeninu plynného charakteru – jodid wolframu, jehož molekuly se vznášejí uvnitř baňky, dokud se nepřiblíží k roztavenému vláknu. Tam se vlivem vysoké teploty rozloží zpět na plynný jód a kovový wolfram, který se usadí zpátky na vlákno. Uvolněný jód potom znovu reaguje s dalšími atomy wolframu a tento cyklus se stále opakuje, atomy jódu reagují s odpařenými atomy wolframu a vracejí je zpět na vlákno. Tento recyklační proces zvyšuje životnost vlákna asi dvojnásobně.

Halogenový proces umožňuje žárovce fungovat při mnohem vyšší teplotě, aniž by se zhoršila kvalita vlákna, a díky tomu je světlo jasnější a bělejší. Teplota uvnitř žárovky musí být vysoká, asi 250°C, aby zabránila atomům wolframu kondenzovat dřív, než se jich chopí páry jódu.

Halogenové žárovky se vyrábějí z křemenného skla, které vydrží daleko vyšší teploty a také je pochopitelně dražší než běžné sklo. Obvykle mají tvar trubice obklopující vlákno, aby se udrželo horké. Tyto žárovky jsou natolik horké, že mohou představovat i požární riziko, pokud by se používaly v blízkosti hořlavých materiálů.